Alig hisszük, de egy teljes év telt el a II. Orbán-kormány ciklusából. Mindnyájan túléltük, a kormány éppúgy, mint a polgárok, de mégis hogyan? Az ősz hajszálainkon túl mi nőtt, szaporodott az elmúlt évben, mi lett jobb és mi lett rosszabb? A Ténytár természeténél fogva folyamatosan nyomon követi a kormány tevékenységét és felméri, elemzi valamint értékeli annak részleteit.
Egy év azonban jó apropó arra, hogy ne csak egyes elemeket, vagy egyes területeket, hanem a kormány egész tevékenységét áttekintsük. A kormány egy évét vizsgáló első írásunkban a szerintünk tíz legjobb intézkedést mutatjuk be. (Ha tudni szeretné, hogy milyen módszertan alapján válogattunk, klikk ide!) Hamarosan jön a tíz legrosszabb.
És Ön szerint melyik volt a legjobb? Az írás végén szavazzon!
UPDATE: Közben elkészült a tíz legrosszabb intézkedés listája is. Olvassátok azt is szeretettel.
Dohányzás tilalom
Bár a Ténytár stábja némileg szkeptikus volt, hogy megvalósul e, ezen a területen a kormány maradandót alkotott és – ez is inkább szokatlan az elmúlt egy évben – Európához közelített minket. Emellett a tilalom egy implicit célkitűzés is: nem akarunk azon országok körébe tartozni, ahol a dohányzás a mainstream. A tilalom véget vet néhány abszurditásnak – pl. játszótéren is lehetett dohányozni – és radikálisan átalakítja a közterek felhasználását a nemdohányzók javára.
Táppénz csalás megfékezése
A csalást senki nem pártolja és vannak arra utaló jelek, hogy egyes területeken élnek még itt a szocialista reflexek, amelyek szerint a táppénz végeredményben a meghosszabbított szabadság lehetősége. Ennek tükrében jó, hogy a kormány szigorított a szabályozáson, bár a börtönbüntetés lehetőségét akkor is túlzásnak tartjuk, hogy ha minden jel arra utal, hogy ez a büntetés csak papíron fog létezni.
Bérplafon a közszférában
Már-már mantrává vált a blogoszférában, hogy mi értelme van annak, hogy a Magyar Nemzeti Bank elnöke jóval többet keres, mint amerikai kollégája, a Federal Reserve vezetője. Mi sem tudunk jó érvet felhozni emellett. Nyilvánvalóan a bérplafon egy mesterséges korlátot szab annak, hogy mennyire lehet a pénzt ösztönzőként használni arra, hogy minél több kiemelkedő szakember dolgozzon a közszférában. Az viszont nem volt gusztusos, hogy a kormány az alapvetően helyes döntést épp az MNB vezetőjére hegyezte ki, azaz az egyetlen csúcshivatalnokra, akit nem tudott rögtön kirúgni. De akkor is: a döntés alapvetően helyes, a megszorítások idején az állami szférában az átlagbér majdnem tízszeresének elégnek kell lennie.
Közszolgálati Egyetem
Az állam komoly gazdasági és versenyképességi szektor. Ezért fontos, hogy számára külön szakembereket képezzenek ki, és főleg fontos, hogy ez a felsőoktatási intézmény a közszolgálatiság megbecsülését és integritását újra a középpontba tudja helyezni azon generációk körében, ahol ezek a fogalmak korántsem egyértelműen kapcsolódnak az államhoz, s annak szolgáihoz. Ennél viszont még fontosabb, hogy ne legyen pártos káderképző, ami a poszt-Fidesz korszakra képez ki Fidesz-lojalistákat a közszolgálatban.
Társasági adó csökkentése
Az adó- és járulékcsökkentésekkel egy bizonyos jövedelmi szint felett valóban olcsóbb lett a munkaerő alkalmazása, tehát - legalábbis egyes területeken - lehetőség nyílik a nyereségesebb működésre. A csökkentett társasági adó még egy ösztönzést ad a profitábilis kisvállalatoknak (amelyekből a valóságban több van, mint a hivatalos statisztikákban), hogy a tevékenységüket nagyobb arányban vagy teljesen kifehérítsék. Emellett nyilvánvalóan segítség az adócsökkentés a teljesen legálisan működő kisvállalkozásoknak – és azért ebből is kell lennie néhánynak.
Közösségi szolgálat
A Hoffmann Rózsa által egyelőre csak javasolt programban az angolszász társadalom önkéntességi hagyománya keveredik a szocializmus erőltetett közösségépítő szellemisségével – itt egyfajta kötelező önkéntességgel próbálja a kormány az előbbi hagyomány elterjedését segíteni. Ha végül megcsinálják és jól csinálják – a minek megítélését nyílván még meg kell várni –, akkor akár igaza is lehet. Lévén hogy a fiatalok pozitív példákat az önkéntesség és a közösségépítés kapcsán ritkán látnak a felnőtteknél, így a rávezetéses módszer nem egy rossz megközelítés.
ÁFA-mentes adományozás
Azt elismerjük, hogy a közcélú adományok adómentessége nem oldja meg radikálisán Magyarország társadalmi problémáit, és még a sokat emlegetett versenyképességen sem javít. Mindazonáltal ez az egyike azoknak a kis ésszerűségeknek, amelyeknek egyszerűen eljött az ideje. Igaz, nem ma, nem tegnap, hanem mondjuk 20 éve, vagy amióta adókötelesek voltak az adományok. De senki nem veheti el a II. Orbán-kormánytól, hogy ezt a kis ésszerűséget ők lépték meg.
Rokkantnyugdíjasok felülvizsgálata
Ha nem abból indulunk ki, hogy a magyar emberek átlagon felül válnak rokkanttá, akkor egyértelmű: valami nagyon nem stimmel hazánkban. Mindazonáltal az is igaz, hogy a tömeges rokkantnyugdíjazás csak sajátos módja volt a gazdaság hirtelen, a rendszerváltás miatt későn bekövetkezett "modernizációjának". Kétségtelen, hogy jobban veszi ki magát a sok rokkantnyugdíjas – amiért a kormányt nem szoktak felelősségre vonni – mintha magas lenne a munkanélküliség, ami mindenképpen rossz fényt vet a kormányra. Ezért bátor és egyúttal helyes dolog nekimenni ennek, de boszorkányvadászatot és az érintettek stigmatizálását nem szabad ebből csinálni – e téren vannak fenntartásaink a kormányzattal szemben.
Kamion-előzés tilalma az autópályán
Nem szerencsés, ha a polgári vezető a fél napját azzal tölti, hogy az autópályán egy magabiztosan cammogó kamion mögött várakozik, amely nem bírja türelemmel, hogy az előtte levő teherautó csak 80-al megy, és ezért padlógázt kinyomva 81 km/h-val előz. Egy óráig. Ráadásul veszélyes is lehet. Úgyhogy hálásak vagyunk az Orbán-kormánynak, hogy gyermekeink ilyet csak a történelemkönyvekből látnak majd!
Egységes Nemzeti Kártyarendszer
A Digitális Megújulás program keretében rengeteg kártya – személyi, lakcím, TAJ, adó, stb. – egy kártyába lesz olvasztva, amely tetszőlegesen kiegészíthető lesz olyan kártyákkal, amelyek kompatibilisek az informatikai rendszerrel. Ez hatalmas előrelépés lesz – vékonyabbak lesznek a pénztárcák és számtalan kártya helyett egyet kell majd csak keresni vagy pótolni, ha lenyelte a kutya.
És Ön, mit gondol? Szavazzon kedvencére! Ha nem találja kommentáljon bátran.
Ez a bejegyzés a www.tenytar.hu oldalon megjelent elemzés rövidített változata.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Ténytár Facebook csoportjához!