A Ténytár is elemezte, hogy a vártnál kisebb gazdasági növekedés és az egykulcsos adó bevezetése miatt kieső adóbevételek miatt komoly megszorításokra kiigazításokra lehet számítani. Bár ennek mértéke 2012-ben lesz jelentősebb, már az idei problémák kezelése érdekében is egy 100 milliárdos megszorító kiigazító csomagra volt szükség. Ennek legnagyobb tétele a gázolaj jövedéki adójának 110 Ft/l-es mértékre emelése. Így aztán ismét a mindennapi életvitelt jelentősen befolyásoló üzemanyagár adóterhelésének növelése jelenti a legnagyobb tételt. A gyakorlatban ugyanis mindenkit érint majd az emelés, a különbség csupán annyi, hogy kit kevésbé, kit pedig jobban.
Jogosan merül fel az olvasóban a kérdés: érint ez engem, ha benzines autóval járok?
A válasz sajnos: igen.
Igaz ugyan, hogy a gázolaj literenkénti árát a benzinénél kisebb jövedéki adó terheli. Ennek fő oka, hogy míg a kb. 3 millió személygépjárműnek csak nagyjából ötöde (kb. félmillió kocsi) volt dízelüzemű, addig az áruszállítást végző gépjárművek majdnem mindegyike ebbe a körbe tartozik. Így a dízel adója alapvetően határozza meg a közúti szállítás költségeit. Ezek pedig beépülnek az ily módon szállított áruk - ez gyakorlatilag majdnem minden termék - fogyasztói árába is. Ez azt jelenti, hogy az emelés nemcsak a dízelüzemű személygépkocsik üzembentartóit érinti, hanem mindenkit, hiszen mindannyian vásárolunk termékeket.
Elöljáróban néhány szót a számításainkról: a dízel árának várható alakulása során azt tételeztük fel, hogy az nem változik az adóemelésig semmilyen módon. Az ár számítása során a kiindulópontot a 2011. szeptember 7-ei állapot jelentette. Számításaink során változatlan feltételek (ahogy a közgazdászok mondanák elegánsan: ceateris paribus) mellett vizsgáltuk a jövedéki adóteher árra gyakorolt hatásait.
Így természetesen a számítások nem lehetnek teljesen pontosak, hiszen a Ténytár munkatársai nem foglalkoznak jóslással, azonban jól szemléltetik a kormányzati intézkedések hatásainak főbb jellemzőit.
Ez az adóteher - annak ellenére, hogy literenként 22,65 Ft-tal volt kisebb, mint a benzint terhelő - azért jelentős részét tette ki az üzemanyag árának: a jelenlegi állapot szerint kb. 26,2%-át. Ez a teher literenként 12,65 forinttal emelkedne, így már az aránya is elérné novembertől a kb. 28%-ot. Ez jelentős drágulást jelent, amely az áruk szállításának költségeiben, így végső soron akár kenyér árában is jelentkezne.
Végiggondolta ezt a kormány?
Úgy tűnt, hogy elsőre nem. Ahogy azt sem, hogy egy ilyen mértékű emelés végső soron az állam adóbevételeit is csökkentheti, hiszen könnyen lehet, hogy a fuvarozók nem Magyarországon, hanem a szomszédos államokban fognak - olcsóbban - tankolni. Erre a fuvarozók szövetsége is figyelmeztette a Kormányt, s ezért már a jövedéki adó emelés másnapján bejelentették, hogy a vonatkozó uniós irányelv szerinti fuvarozói kedvezményt növelik, így a jövedéki adó emelése a kereskedelmi gázolajárat nem növelné. Ezzel is vannak azonban apróbb problémák.
Egyrészt az uniós szabály alapján ez a kedvezményes ár csak a 7,5 tonnánál nagyobb tehergépjárműveket érinti, az ennél kisebb haszongépjárművek azt nem vehetik igénybe. Azaz a kisebb vállakozások szállítási költségei emelkedni fognak. Márpedig a kiskereskedelmet jórészt ilyenek szolgálják ki.
Másrészt még a fuvarozók adóterhei is nőnek. Ugyanis az ÁFA alapjába beleszámít a jövedéki adó is. Így literenként 1 Ft jövedéki adó emelése - a 25%-os ÁFA-kulcsra figyelemmel - 1,25 Ft-tal emeli az üzemanyag árát. Ezért a 12,65 Ft-os jövedéki adóemelés 15,8 Ft-tal növeli a teljes adóterhet. Ezzel tehát összesen 4,26%-kal emelkedik a dízel ára.
A kereskedelmi gázolajár esetében a jövedéki adó emelt összege visszakérhető, de még így is emelkedhet a dízel ára az ÁFA tartalom emelkedésével. Ezért gyakorlatilag mindenkit érint az adóemelés: kit jobban - a kisteher-gépjárművel fuvarozó kisvállalkozásokat és a dízelüzemű személygépjárművek üzembentartóit - kit pedig kevésbé (a fuvarozókat). Ezt a kisebb mértékű növekedést (ez még a fuvarozók esetében is kb. egymilliárd forint lehet) a jelenlegi gazdasági helyzetben valószínűleg továbbhárítják a termelők és a kereskedők a fogyasztókra, így végső soron mindenki fizet a jövedéki adó emelkedésével a kormányzati gazdaságpolitika miatt.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Ténytár Facebook csoportjához!
Az utolsó 100 komment: