Tavaly ősszel szellőztette meg a kormány az utazási kedvezmények felülvizsgálatát, amelytől 20 milliárd forint megtakarítást vártak volna. Az elképzelés szerint a közösségi közlekedésen igénybe vehető 38 kedvezményből 4 maradhatott volna meg alanyi jogon. A diákkedvezmények, a nyugdíjasok és a rokkantak kedvezményeit viszont nem érintették volna a tervezett változások. Ezek átalakítása nélkül azonban hiába vártak volna 20 milliárdos korrekciót.
Egyelőre mégsem született kormányzati döntés a fogyasztói árkiegészítések módosításáról. Valószínűleg az elkövetkező egy évben - a 2014-es választásokig - nem is fog. Pedig a Széll Kálmán Terv első és második része is komoly kiadáscsökkentést és szervezeti átalakítást irányzott elő a közösségi közlekedés terén.
A fogyasztói árkiegészítés csökkentésével együtt számolva 2012-re 45 milliárd forintos, 2013-ra pedig 60 milliárdos csökkentés olvasható a terv 2.0-ás változatában, amely maga is elismeri, hogy ez 2012-ben is csak kis részben valósult meg: 16 milliárd forinttal mérséklődött.
Az utazási kedvezményekhez ugyan nem nyúltak az illetékesek, tavaly óta azonban folyamatosan sokasodnak azok a Volán-járatok, ahol kiegészítő jegyet kell fizetni az utazásért mindenkinek. Nem normatív szabályozásról, hanem különböző szempontok (komfort, gyorsaság) alapján való válogatásról beszélhetünk. Ráadásul a lopakodó áremelés tovább folytatódik a vonatokon is: 2013. május 15-től a gyorsvonatokon a Volán-járatokkal megegyező mértékű pótjegyet kell fizetni.
Mi úgy látjuk, hogy a szervezeti reformok mellett (amelyek folyamatosan késésben vannak) a közlekedés konszolidálása egy újragondolt tarifarendszer mellett valósítható meg. Ezzel szemben egy lassan begyűrűző trendet láthatunk, ami apránként drágítja mindenki számára a távolsági közlekedést anélkül, hogy egy nagy általános áremelést be kelljen jelenteni.
Ráadásul, lényegében titokban, folyamatosan megszűnik a 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezménye is.
forrás: iho.hu
Elmaradt reformok a közösségi közlekedésben
A Széll Kálmán Terv egyik fontos fejezete a közösségi közlekedés konszolidálása volt. A 2012. január 1-jére beígért MÁV és a Volán-társaságok Nemzeti Közlekedési Holdingba szervezése azonban nem valósult meg. Sőt, szervezeti átalakításuk is késik. Az éppen aktuális tervek szerint a teljes szervezeti integráció a Volán-társaságoknál 2014 végére valósulhat meg.
A Széll Kálmán Terv mindkét változatában jelentős kiadáscsökkentést vártak a fogyasztói árkedvezmények megnyirbálásától. 2012-re 45 milliárd forintos, 2013-ra pedig 60 milliárdos csökkentés olvasható a terv 2.0-ás változatában, amely maga is elismeri, hogy ez 2012-ben is csak kis részben valósult meg: 16 milliárd forinttal mérséklődött.
A szervezeti reformok mellett megtakarítást az utazási kedvezmények átalakításától lehet remélni. Bár tavaly ősszel kormányzati szándék látszott ezek átalakítására, erre mégsem került sor. Az is igaz persze, hogy érdemi kiadáscsökkentést nem okozott volna, mivel a leginkább használt kedvezményeket (nyugdíjas, diák, rokkant) nem érintette volna a változás. Így hiába is reméltek volna tőle 20 milliárdos megtakarítást.
Bütykölés a tarifarendszeren - kiegészítőjegy mindenkinek
Elsőként tavaly szeptemberben (egy kisebb tarifareformmal) a vasúti IC-hez hasonló autópályás buszvonalakat válogattak ki. Ekkor az intézkedést könnyen lehetett azzal magyarázni, hogy az IC-k helyzetbe hozása, a velük párhuzamos buszvonalak drágítása volt a cél.
A következő, decemberi fázisban azonban már olyan buszvonalak lettek drágábbak, amelyekre a fentiek kevésbé bizonyulnak igaznak. Az idén márciusban kiegészítő jegy alá vont járatok pedig már végképp nem a vasúttal párhuzamosak. Nem normatív szabályozásról, hanem különböző szempontok (komfort, gyorsaság) alapján való válogatásról beszélhetünk.
Mindez azt jelenti, hogy ha a távolsági közlekedés egyre nagyobb hányada lesz pótjegyes, akkor egyfajta lopakodó áremelésről beszélhetünk: úgy valósul meg, hogy közben nem kell hozzányúlni a fő utazási kedvezményekhez. De ide tartozik a a vasúti virtuáliskilométer-számítás februári megszüntetése bizonyos helyeken, vagy a nem elővételben kiváltott helybiztosítás drágulása is.
Május 15-től kötelező gyorsvonati pótjegy
A Volán-járatok után a vasútnál folytatódik a pótjegyek bevezetése. 2013. május 15-től a gyorsvonatokon a Volán-járatokkal megegyező mértékű pótjegyet kell fizetni. (A bejelentés a kormányzattól már ismert módon egy munkaszüneti nap estéjén született meg.) A feláras körbe 258 hibrid-, gyors- és sebesvonat tartozik, ezzel a menetjegyen túli díjfizetés már 546 vasúti és 657 autóbuszjáratot érint.
A felár rendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése a Nemzet Fejlesztési Minisztérium szerint 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet 2013-ban. A felárakból származó bevételeket a MÁV-START Zrt. a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel 300 jármű - megújítására fordítja.
Közösségi közlekedés: továbbra is valódi reformok nélkül
A kormányzat nagyívű szerkezeti reformjai nem valósultak meg, a MÁV-ot és a Volán-társaságokat tömörítő Nemzeti Közlekedési Holding nem jött létre. A MÁV és Volán-társaságok szervezeti átalakítása egyelőre késik. A tervek szerint a teljes szervezeti integráció a Volán-társaságoknál csak 2014 végére valósulhat meg.
A szervezeti reformok mellett a közlekedés konszolidálása egy újragondolt tarifarendszer mellett vihető végbe. Ezzel szemben egy lassan begyűrűző trendet láthatunk, ami apránként drágítja mindenki számára a távolsági közlekedést. Sőt, lassan és alig észrevehetően megszűnik a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége.