Rogán Antal az elmúlt hetekben többször is nekiment a pékeknek azért, mert azok nem csökkentették a pékáruk árát, miközben a benzin ára drasztikusan csökkent az elmúlt fél évben. A fideszes politikus azt a faék-egyszerű logikát használta, hogy ha a benzin árának emelkedésével párhuzamosan emelték a kenyér vagy a kifli árát, akkor most visszafelé is ugyanazt kellene tenniük. A gazdaság azonban ennél jóval bonyolultabban működik. Az eddigiek alapján két lehetőség van: vagy Rogán Antal egy faék szintjén áll a piaci folyamatok elemzésében, és a gazdaság működéséhez sem sokat konyít, vagy ismét valamiféle piactorzító intézkedésre készülnek a kormánypártban.
A politikus amúgy attól sem riadt vissza, hogy kormányzati beavatkozással fenyegetőzzön, ami egészen abszurdnak mondható egy piacgazdaságban. A Fidesztől viszont nem áll távol a piaci szereplők megregulázása, saját érdekkörének helyzetbe hozása. Gondoljunk csak az elmúlt években kivetett szektoradókra, vagy éppen a médiaadóra.
Az sem lehet kizárni, ha mindez egyfajta taktikai húzás lenne, hiszen az elmúlt hónapokban a Fidesz népszerűsége jelentősen csökkent, és a kétharmadot is elvesztették. Mivel a rezsicsökkentés és az ehhez köthető propaganda kifulladt, ezért találni kell új területeket, ahol egyszerűen eladható kommunikációval meg lehet szólítani azokat az embereket, akik nem értik a gazdasági folyamatokat. A kenyér vagy a kifli árának csökkentése pont ilyen téma.
A történet
A történet röviden felvázolva nagyon egyszerű: az elmúlt fél évben a túlkínálat miatt a nemzetközi olajárak jelentősen, és ennek köszönhetően a hazai üzemanyagárak is drasztikusan csökkentek (csak azért nem nagyobb mértékben, mert a termelői ár alig 30 százalékát teszi ki a teljes üzemanyagárnak). Ezzel párhuzamosan viszont a pékáruk ára nem csökkent, és emiatt Rogán Antal kifakadt a pékek ellen.
Ez annak köszönhető, hogy a 2010-es kormányváltás után a benzin ára drasztikusan emelkedett, és mivel a fuvarozók kénytelen voltak árat emelni, így végül minden piaci szereplőnek árat kellett emelnie. Ebben semmi meglepő nincsen, ha az ellátói/beszállítói lánc egyik tagja árat emel, végül mindenkinek árat kell emelnie, ha nem akar tönkremenni.
Rogán Antal pedig faék-egyszerű érvelést használva, úgy gondolja, hogyha a benzin ára jelentősen csökkent, akkor a pékeknek automatikusan árat kellene csökkenteniük, mivel pár évvel ezelőtt, pont az üzemanyagárak emelkedésével indokolták az áremelést.
A politikus elfelejti, hogy az üzemanyagárak emelkedésében (és így közvetve a pékáruk árának drágulásában) jelentős szerepe volt a Fidesznek különböző kormányzati intézkedéseken és döntéseken keresztül:
- megemelték a felső áfakulcsot
- megemelték a jövedéki adót
- és természetesen a Fideszhez köthető árfolyamgyengülésről sem szabad megfeledkezni (mivel importtermékről van szó, a forint gyengülése növeli a hazai üzemanyag árakat).
Miért nem csökkentik a pékáruk árát?
A magyarázat igen egyszerű: ha a pékek reagálva az üzemanyagár-csökkentésre lejjebb vinnék a pékáruk árát miközben az ellátói/beszállítói láncban senki más nem vinné lejjebb a saját költségét, akkor a pékek egyszerűen tönkremennének. A piaci szereplők árképzésébe már beépültek ezek a költségek, és azt egyik napról a másikra nem lehet lejjebb vinni, már csak azért sem, mert nem csupán az aktuális piaci árakat kell figyelembe venniük, hanem bizonyos várakozásokat is meg kell fogalmazniuk.
Tegyük fel, hogy most mindenki árat csökkent, és emiatt a pékárú is olcsóbb lesz, de mi lesz holnap, ha a legnagyobb olajexportőrök visszafogják a termelést, és az olajár jegyzések elkezdenek drasztikusak megemelkedni? Ismét drágább lesz a hazai üzemanyag, ez pedig automatikusan azt jelentené, hogy ismét árat kell emelnie mindenkinek. Az árakat márpedig nem lehet ide-oda rángatni, ez súlyos gazdasági problémákkal járna, kiszámíthatatlanná válna a termelés, a jövő, nem beszélve arról, hogy minden egyes piaci szereplőnek többletköltsége származna az árak mozgatásából.
A legsúlyosabb következményről, a deflációról még nem is írtunk. Ha mindenki automatikusan árcsökkentésbe kezdene (és nem csak a pékek), mert az üzemanyag ára jelentősen csökkent, akkor az amúgy is rekord alacsony infláció (ami az utóbbi hónapokban negatív volt amúgy is) deflációba fordulna át, ami súlyos gazdasági következményekkel járna. A defláció sokkal rosszabb, mint egy magas infláció, és komoly károkat tud okozni a gazdaságban, ha tartósan fennmarad. A nagy gazdasági válság egyik kiváltó oka is az USA-ban kialakult defláció volt, akárcsak az elmúlt 20 évben Japánban tapasztalt gazdasági stagnálásnak is a defláció a fő felelőse.
A 95-ös benzin kereskedelmi árának összetevői
Forrás: Origo
Beavatkozás a piaci folyamatokban?
Rogán Antal azt sem zárta ki, hogy a kormány beavatkozhat a piaci folyamatokban, ha a szereplők nem lépnek automatikusan. Ez egészen abszurdnak mondható, és távol áll egy jól működő piacgazdaságtól, ahol a versenyszféra szereplői a verseny függvényében alakítják ki az árakat.
Normális esetben tehát az egyik szereplő árat csökkent, ha lehetőség lát arra, hogy ezt megteheti, a többiek pedig kénytelenek lesznek alkalmazkodni, ha nem akarnak "veszteni".
Magyarországon azonban bármi elképzelhető. Az elmúlt években részben a piaci szereplők kárára tömködték be a költségvetési lyukakat, de még akkor is vetettek ki új adót (médiaadó), amikor költségvetési szempontból teljesen szükségtelen volt az intézkedés. Így nem elképzelhetetlen, hogy a Fidesz valamit kitalál, és beavatkozik abban az esetben, ha az üzemanyag árak tartósan alacsonyan maradnak.
A tények alapján azt feltételezzük, hogy Rogán Antal vagy nem érti a piaci folyamatokat és a gazdaság működését, vagy ismét valamiféle piactorzító intézkedésre készülnek a kormánypártban.
Taktikázás
Az sem lehet kizárni, ha mindez egyfajta taktikai húzás lenne, hiszen az elmúlt hónapokban a Fidesz népszerűsége jelentősen csökkent, és a kétharmadot is elvesztették. Mivel a rezsicsökkentés és az ehhez köthető propaganda kifulladt, ezért találni kell új területeket, ahol egyszerűen eladható kommunikációval meg lehet szólítani azokat az embereket, akik nem értik a gazdasági folyamatokat. A kenyér vagy a kifli árának csökkentése pont ilyen téma.
Ha nincs is felfokozott kampányhangulat, a Fideszben sokan úgy érezhetik, hogy gátat kell szabni a további népszerűségvesztésnek, ezért visznek be a köztudatba olyan témákat, mint például a pékáruk árának csökkentése, vagy éppen a gazdasági bevándorlók távol tartása. Kérdés, hogy beválik-e taktika, és ha nem, lesznek-e valódi intézkedések?