Mint minden szélsőséges pártnak, a Jobbiknak is szembe kellett néznie azzal a dilemmával, hogy továbbra is a szélsőséges retorika határozza-e meg a párt kommunikációját, vagy pedig a konszolidálódás útjára lép. Ez utóbbit választották. A Jobbik nemrég jelentkezett új kampányvideójával és képeivel, amelynek célja új és kiábrándult fiatal szavazók szerzése.
Vona Gábor szerint a kampányban a Jobbik politikusainak a választásokig az az egyik legfontosabb feladatuk, hogy megváltoztassák azt az előítéletességet, amelyet politikai riválisai szerintük mesterségesen keltettek a párttal szemben. A párt elnöke a Jobbik Budapesti Kongresszusi Központban tartott tisztújító kongresszusán (ahol újra elnökké választották) azt is elmondta, hogy nemcsak az a célja, hogy kormányfő legyen (ezzel nem érné be), hanem az, hogy a magyarsággal példát mutasson és szembeforduljon a globális kapitalizmussal.
A szavazók meggyőzéséért folyó harcban azonban harapófogóba kerülhet a Jobbik: a Fidesz sok intézkedésével, illetve EU- és bankellenes retorikájával kifogta a szelet a radikálisok vitorlájából, miközben a ciklus során a pártból kiváltak Magyar Hajnal néven jobbról előznék őket 2014-ben. Ráadásul az új választási rendszer sem kedvez a kisebb pártoknak, és a parlamenti mandátumok csökkentésével a Jobbik is kisebb frakcióra számíthat a jelenleginél.
Forrás: szarvas
Újfajta kommunikáció
A Jobbik nemrég jelentkezett új kampányvideójával és képeivel, amely radikálisan szakít a korábbi, megszokott jobbikos látvánnyal és témákkal. A párt vezetői szerint azonban szó sincs arról, hogy feladták volna klasszikus témáikat (pl. Trianon vagy a cigány bűnözés) csupán háttérbe szorították az ízlésüket, hogy az utca emberét is megtudják szólítani. Üzeneteiket a régi szavazókhoz a már szokásos utakon közvetítenék továbbra is.
Az újfajta kommunikáció célja, hogy a párt levetkőzze a szerintük a sajtó és a rivális pártok által rájuk aggatott szélsőséges, rasszista és antiszemita jelzőket. Bár az új kampány szerint a Jobbik a fiatalok között a legnépszerűbb párt, ez nem igaz (a második legnépszerűbb a Fidesz mögött). Kétségkívül még így is a legfiatalosabb szavazótábort mondhatja magáénak a radikális párt, annak ellenére, hogy tavaly óta esett a népszerűsége a korcsoportban. Az új kampány célja a kiábrándult fiatalok visszaszerzése lehet, de a korcsoport alacsonyabb választási hajlandósággal bír, mint idősebb társaik.
Cicaharc a szélsőjobboldalon
A Magyar Gárda utódszervezeteire már nem nagyon számíthatunk az új kampányban, nemcsak amiatt, hogy a párt igyekszik kerülni a korábbi sémákat (pl. gárdista menetelések), hanem azért is, mert kis csoportokra esett szét, illetve a Jobbikkal is konfliktusai voltak (persze még így is tartanak közös rendezvényeket).
A radikális párt a gárdát politikai célok miatt vetette be, hogy átlépje a média ingerküszöbét és a középpontba állítson olyan problémákat, mint a közbiztonság és az általuk a köznyelvbe emelt cigány bűnözés. Csakhogy a gárda később önjáró lett és a Jobbik vezetése számára is kezdett kínos lenni, amihez már a párt belső harcai is kapcsolódtak. A frakciót is belső ellentétek feszítették a Szegedi-ügy kapcsán, ahol nyíltan felszínre került a szélsősegebb szárny és a mérsékeltebb irányzat ellentéte a párton belül, ami a borsodi jobbik alapszervezetének szakadását hozta (és mostanra a Magyar Hajnal születését).
Ha számottevő szavazatot nem is vehet el a Magyar Hajnal a Jobbiktól, a jobbikos politikusok karaktergyilkolására mindenképpen alkalmas lehet a párt, ahogy ez korábban történt Szegedi Csanád ügyében.
Szerezhet-e új szavazókat a Jobbik?
Kérdéses, hogy az új irány hozhat-e bizonytalan szavazókat, illetve mennyi szélsőségesebb Jobbik szimpatizánst tántoríthat el a mérsékeltebb irányvonal. A kísérlet, hogy szexivé váljon a párt és eladhatóbb legyen, bizonytalan kimenetelű. Hiába próbálhatnak új külsőt felvenni és lemosni magukról a fent említett jelzőkből, amikor olyan epic zsidózásokat tolnak, mint a tiszaeszlári vérvádról való megemlékezés, vagy a háborús bűnökkel vádolt Csatáry Lászlóért való kiállás.
Így a szavazók meggyőzéséért folyó harcban harapófogóba kerülhet a Jobbik: a Fidesz sok intézkedésével, illetve EU- és bankellenes retorikájával kifogta a szelet a radikálisok vitorlájából, miközben a ciklus során a pártból kiváltak Magyar Hajnal néven jobbról előznék őket 2014-ben. Ráadásul az új választási rendszer sem kedvez a kisebb pártoknak és a parlamenti mandátumok csökkentésével is a Jobbik is kisebb frakcióra számíthat a jelenleginél.
Vona Gábor azonban mer nagyot álmodni: a Jobbik Budapesti Kongresszusi Központban tartott tisztújító kongresszusán (ahol újra elnökké választották) azt is elmondta, hogy nemcsak az a célja, hogy kormányfő legyen (ezzel nem érné be), hanem az, hogy a magyarsággal példát mutasson és szembeforduljon a globális kapitalizmussal.