Két héttel karácsony előtt, december 10-én írta meg a Nol.hu, hogy 2015 januárjától fizetős lesz az M0-s a Szentendrei úttól az M3-ig, valamint a 4-es főúttól az M5-ig. Ezen felül az M1, az M3, az M5, az M6 és az M7 fővárosi bevezető szakaszait is fizetőssé teszi a kormány. A Nol értesüléseit az NFM egy, az egész ötletet sikertörténetként tálaló közleményben erősítette meg, másnap pedig a tárca bullshit generátora helyettes-államtitkára, Csepreghy Nándor hivatalosan is bejelentette, hogy az M0-autópálya déli szakaszát kivéve, valamennyi autópálya és gyorsforgalmi út használatáért fizetni kell 2015 január 1-től.
A híreket sokan “gumicsontnak” aposztrofálták és a netadó tervezett bevezetéséhez hasonlították, de a hitetlenkedők kétségeit gyorsan rövidre zárta a miniszterelnök, amikor az újabb sarc bevezetését megpróbálta rákenni Moszkvára az EU-ra. Mondjuk elég gyorsan kiderült, hogy hazudott erről nincsen szó.
A valós ok inkább az lehet, hogy a költségvetésben tátongó lyukak betöméséhez van szükség az útdíjbevételek kiszélesítésére. A körülbelül 40 milliárd forintra rúgó összeget akarja a díjköteles úthálózat kiterjesztésével finanszírozni a kormány. Persze, mint oly sok esetben, ezúttal is lesz egy csoport, aki mentesül a díj megfizetése alól...
Forrás: http://l6i.tumblr.com/
Hálátlan, merész és jogos felháborodást kelt
Pénzt kérni valamiért, ami addig ingyenes volt, hálátlan feladat. Ezt jelentős könnyebbségnek nevezni: nagy merészség. Majd felölteni a népnevelő pózát és azt állítani, hogy az ingyenes M0-s díjasításával a kormány a vasútra szoktatja az embereket – jogos felháborodást kelt.
Jól tükrözi az újabb kreatív sarcra érkezett általános reakciót, hogy a fenti sorokat nem valamely tollforgató terrorista, nem is egy lúdtalpas, kígyóvállú ultraliberális, hanem az Mno.hu szerzője Jámbor Gyula írta le pénteki vezércikkében.
A Fidesz ellenzékben még az autósok terheinek csökkentése mellett érvelt, mégis 2010 óta több intézkedés is nehezítette az autósok dolgát. Például megszűnt a négynapos autópálya-matrica (helyette a tíznapos maradt), 2011 végén nőtt a gázolaj jövedéki adója, tavaly pedig jelentősen emelkedett az autógáz (lpg) adótartalma. Most pedig jön a bevezető autópályákon közlekedők különdíjaztatása.
Harmatgyenge érvek
Az általános felháborodást/hitetlenkedést keltő javaslatot persze megkísérelték megmagyarázni:
1. Ennyi pénz nem számít
Az új szabályok értelmében létrehoznak egy ún. megyei matricát. Ennek költsége évi 5000 forint/havi 400 forint lesz. Csepreghy Nándor, a fejlesztési tárca helyettes-államtitkára szerint ennyi pénz “nem számít” az autósoknak, akik így nem térnek át majd a településeken átvezető mellékutakra. Ráadásul “az évi 5 ezer forintos megyei matrica 37 ezer 980 forint megtakarítást jelent mindazoknak, akik eddig azért vásárolták meg az ország egész területére érvényes 42 ezer 980 forintos matricát, mert nem volt annál olcsóbb, hiába csak a megyén belül használták a gyorsforgalmi utakat.”
Először is Csepreghy Nándor szíves figyelmébe ajánlanánk 2008. március 9-ét. Ennyit arról, hogy számít-e 400 forint. (Egyébként számít.) Másfelől óriási vigasz ez azok számára, akik pl. eddig ingyenesen jártak be dolgozni az agglomerációból, vagy urambocsá valamelyik mocskos multinál, esetleg egy outletben akartak bevásárolni pl. az M1/M7 bevezető szakaszán. Arról nem beszélve, hogy az eddig elkerülőutakat használók áttérhetnek a párhuzamos utakra, már az is elviselhetetlen terhet jelenthet az ott lakók számára (zaj, szennyezés, stb.).
2. Uniós kötelezettségünk miatt van erre szükség
Na, ez szimplán nem igaz. (Kínzó kérdés: miért kell pillanatok alatt lelepleződő hazugságokkal magyarázni a fideszes fejekből kipattanó újabb terhelést?)
3. Az emberek így majd áttérnek a közösségi közlekedésre
A valóságban az autóval közlekedők jelentős többsége nem vonatra/buszra száll majd, hanem szépen áttér a kerülőutakra, vagy éppen a belvárosi dugók lesznek nagyobbak. A Vs.hu-n pl. 4176 szavazó mindössze 17 százaléka szavazott arra, hogy a jövőben a közösségi közlekedést választja majd.
Nincs itt semmi látnivaló
Körülbelül ennyi "érvet" sikerült felhozni a javaslat mellett, nem csoda, hogy nem csak érdekvédelmi szervezetek és civilek, de az emiatt leginkább hátrányos helyzetbe kerülő települések polgármesterei is tiltakoztak a tervezett bevezetés ellen. (Kapaszkodjatok meg: fideszesek is!) Ők többek között az ezzel járó közlekedési problémákat, a környezetszennyezést, a hatástanulmányok és az egyeztetés teljes hiányát kifogásolták.
Kurucz Éva kormányszóvivő a tiltakozásra válaszul megerősítette Orbán Viktor szavait, hogy a kormány évek óta foglalkozik a kérdéssel, megígérte, a már elkészült hatástanulmányok hamarosan elérhetőek lesznek (!). Valamint biztosított mindenkit arról, hogy a kérdésben folyamatosak az egyeztetések. Aprócska kommunikációs hiba, hogy ezek az egyeztetések csak most kezdődtek, így azokat folyamatosként jellemezni finoman szólva is költői túlzás.
Innen nézve nagyon úgy tűnik, hogy gyorsan összedobnak néhány “tanulmányt” a Századvég szakértői (oldalanként 470 ezerért), amelyekről gyakorlatilag az utolsó percben kezdték el az álkonzultációt.
Átgondolatlan, bevételkiesést is generálhat
Ahogy a kiszámoló blog is írja, kérdéses, hogy a cél, hogy 40 milliárd forint pluszforrás kerüljön a költségvetésbe, miképpen valósulhat meg egy ilyen javaslattal. Ha a megyebérletet tényleg úgy használják az emberek, ahogy a Fidesz mondja - tehát ötezer forintért megválthatják az éves bérletüket saját megyéjükbe ahelyett, hogy tíznapos bérleteket vagy egész országra szóló éves bérletet vásárolnak, akkor kérdéses, hogy lesz ebből pluszforrás a büdzsében. A nagyobb magyar városok és Budapest között többnyire elég 3 megyei bérlet. Így az emberek nyilvánvalóan az olcsóbb megyei bérletrendszert fogják használni a tíznapos vagy éves bérlet megfizetése helyett. Egyáltalán nem lehetetlen tehát, hogy a költségvetésbe nemhogy több, de kevesebb forrás folyik majd be az új rendszerből.
Forrás: kiszamolo.hu
Akik nem saját zsebből kifizetnek...
...azok ebben az esetben is az országgyűlési képviselők. December 9-én, Rubovszky “beteg voltam” György terjesztette be a T. Háznak azt a törvényjavaslatot, amely alapján az autópályadíj és -bérlet is fizethető lesz a képviselői benzinkártyával. Az erről rendelkező módosítást Házszabálytól való eltéréssel tárgyalja a parlament (hogy a lehető leggyorsabban lehessen átverni a Házon). Az erről szóló szavazáson 5, azaz öt (!!!) ellenzéki képviselő kivételével MINDENKI igen gombot nyomott. Tehát nem igazak a mai híresztelések, hogy a teljes ellenzék megszavazta volna a különdíjat. Az azonban igen, hogy a díjról és a salátatörvény sok más kérdéséről gyorsított eljárásban szavazhatnak holnap az ellenzéki képviselők jóváhagyásával.
Kedves Ellenzéki Képviselők!
Ne tessenek csodálkozni olyan nagyon, hogy bár a kormánypártok népszerűsége soha nem látott mélyrepülésbe kezdett, az onnan eltűnő szavazatok mindössze a bizonytalanok táborát duzzasztják tovább. Nehéz mással indokolni a Házszabálytól való eltérés támogatását, mint hogy
a, nem értették miről szól,
b, szimplán önérdekből támogatták a javaslatot, és azt hitték, nem tűnik majd fel senkinek.
Mindkét opció elég szomorú. Lehet persze utólag magyarázni a bizonyítványt, csak hát minek. Az, hogy a Fidesz és a KDNP szinte bármit megtehet - részben az önök sara.
FRISSÍTÉS: A Fidesz ma reggel levette a napirendről a javaslatot, amely a képviselők útdíjmentességét is tartalmazta, így végszavazásra nem került sor. Végeredményben tehát egyik párt sem szavazott a javaslatról.