Tavaly novemberben, amikor Pleschinger Gyula, az Állami Adósságkezelő Központ vezetője a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára lett, gyorsan kiszivárgott a sajtóba a hír: utóda a meglehetősen erős jobboldali kötődésekkel rendelkező bankár, Töröcskei István lesz. Az információt megerősítette az ÁKK stratégiai igazgató-helyettese, valamint maga az érintett is (egyedül az NGM próbált még maszatolni), aki egyben azt is kijelentette: „ha megtörténik a kinevezés, lemondok mindenről.” Nem így történt.
Mondanunk sem kell, a sajtóértesülések ez esetben is igaznak bizonyultak, Töröcskei november 15-én elfoglalhatta új hivatalát, lemondania azonban nem kellett semmiről. A kormány ugyanis ezúttal is a már jól bevált módszerhez folyamodott: a 2012-es költségvetést megalapozó törvénybe „belecsempésztek" egy olyan módosítót, amely lehetővé tette, hogy az Államadósság Kezelő Központnál ne kelljen alkalmazni az addig hatályos összeférhetetlenségi szabályokat.
Így maradhatott a nem egészen két és fél éve alakult Széchenyi Kereskedelmi Bank elnöke is, aki egy kormányrendeletnek köszönhetően, a tavalyi háromszorosát, 1 milliárd forintot kapott mozgássérült személyek új gépkocsi vásárlásának támogatására. A pályázati kiírás azonban több sebből vérzik.
A jó erkölcs szabályai
Megnyugtatásul közöljük olvasóinkkal: a „jó erkölcs szabályait" követve, volt olyan tulajdon, amiről mégiscsak lemondott (annak ellenére, hogy erre jogszabály ugyebár nem kötelezte – szóval le a kalappal) a Simicska Lajossal „mély baráti kapcsolatot ápoló" Töröcskei. Mindössze két nappal kinevezése után, eladta 29,9 százalékos részesedését a Hír TV-ből, valamint 75 százalékos részesedését a Lánchíd Rádióból. (Mindkettőt egyébként Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet igazgató-főszerkesztője vásárolta meg – szóval nem kell aggódni, jó kezekbe került.)
Bár a média hatalmát eszünk ágában sincs alulértékelni, maradt még bőven olyan tulajdon a bankár kezében, ami a korábbi szabályok szerint összeférhetetlennek minősült volna. Így például résztulajdonosa a Járai Zsigmond nevével fémjelzett CIG Pannónia Biztosítónak. A 2010-es kormányváltás után bekerült a Mol felügyelőbizottságába, a Mavir Zrt. igazgatósági elnöke lett, valamint tulajdonosa a megújuló energiatermelésben utazó PannErgynek, a dörgicsei Pántlika Pincészetnek és a Gödöllői Tangazdaságnak.
Ha Széchenyi ezt tudná
Ha ez még nem lenne elég, akkor a Széchenyi Kereskedelmi Bank tulajdonosa és elnöke is egyben, ami szintén kizáró ok lehetett volna anno. Ez a bizonyos bank, illetve az általa irányított konzorcium, éppen most kapott - természetesen rendeleti úton - háromszoros kormányzati pénzt arra, hogy súlyosan mozgássérült személyek új gépkocsi megvásárlásához támogatást kapjanak.
Az egyébként nagyon helyes kormányzati segítség azonban több sebből vérzik. Az új autók közül kizárólag a Suzuki Swift 1.2 GLX típust lehet állami támogatással megvenni, amelyben nincs automata sebváltó, nagyobb kerekes szék szállítására pedig alkalmatlan. Ráadásul a kedvezménnyel nem lehet bármelyik Suzuki-márkakereskedőnél vásárolni, csak a minisztérium pályázatán nyertes konzorcium tagjaként szereplő M1 Autó Planet Kft.-nél. Emellett szűkítették a támogatást igénybe vehetők körét - csak születési rendellenességgel születettek pályázhatnak, balesetben mozgáskorlátozottá váltak nem -, a vásárlónak pedig mindenképpen hitelt kell felvennie (természetesen a fent említett konzorciumtól) még akkor is, ha egyébként rendelkezik a teljes vételárral. Miként a MEOSZ fogalmaz, a „pályázat figyelemre méltó elemeit” taglaló, meglehetősen keserű hangvételű cikkében:
Amennyiben a Jogosult nagyobb összeggel rendelkezik, mint a c. termékben megadott kezdőrészlet úgy a nyertes Pályázó, vagy az általa megjelölt pénzintézet azt köteles betétként kezelni, - amennyiben azt a jogosult igényli, - melynek terhére történik a törlesztő részlet havonkénti levonása olyan módon, hogy az a támogatott számára a felmerülő költségek csökkenését eredményezze."
Magyarul: a kiíró előírja, hogy ha a vevő rendelkezne is a támogatás levonása utáni vételár teljes összegével, akkor is hitelt kell felvennie. Maximum a pénzét beteheti (némi kis kamatért) a pénzintézethez, aki ebből vonja le a törlesztő részletet. Még magyarabbul: a győztes konzorcium akkor is garantált bevételhez jut, ha nem a saját pénzét kockáztatja.
Visszautasíthatatlan ajánlat
A tehát mindenkinek kötelező hitelkonstrukció meglehetősen magas, 27,1–34,24 százalékos thm-et tartalmaz, a futamidő végén pedig 0,7–1,3 millió forintos maradványértéket kell rátenni. Így aztán mire a hitelt igénybe vevő visszatörleszti az összeget, teljes egészében elbukja a flottakedvezménnyel csökkentett önerőt.
Azok számára, akik nincsenek tisztában a jelenlegi vásárlási lehetőségekkel, a hvg ajánlatot kért egy budapesti márkakereskedőtől a fent megadott paraméterekkel rendelkező gépkocsira. „Meglepő módon", az értékesítő a Suzukit 600 ezer forinttal olcsóbban, 2,85 millió forintért árulta, és hasonló feltételekkel – cascóval együtt –, 8,4 százalékos thm-mel terhelt hitelt ajánlott hozzá.
Hogy ismét az érintetteket idézzük: „Csak azon töprengünk, miért az állam ír elő olyan feltételeket, melyek éppen polgárai szempontjából előnytelenek."
Attól tartunk, mi sajnos tudjuk a választ.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Ténytár Facebook csoportjához!