A személyes adatok védelméről és az információszabadságról szóló törvény módosításával kapcsolatban Áder János ismét az általa már korábban alkalmazott "Mátyás királyi" megoldást választva: hozott is nekünk, meg nem is.
Hozott is, hiszen végül mégsem írta alá a törvényt, azaz élt az elnöki vétóval. Így a számos civil szervezet és a nyilvánosság által is erősen támadott törvény még nem hatályos.
Meg nem is, mivel vétója csak ún. "politikai vétó", azaz az elnök - bár a vétóról szóló levelében alkotmányos megfontolásokat vetett fel - csak megfontolásra küldte vissza a parlamentnek, amely akár változatlan szöveggel is elfogadhatja a törvényt, s azt az elnök immár köteles aláírni. Kérdés, hogy mit is jelent az, hogy a Fidesznek fontos Áder János véleménye, s hogy ez alapján változtat-e a törvényjavaslaton, s ha igen, vajon érdemben teszi-e ezt.
A törvény módosítása jelentősen megnehezíthetio a közérdekű adatokhoz való hozzáférést és így a kormányzat átlátható és ellenőrizhető működését. Így nekünk komoly kétségeink vannak, hogy végül kiderül-e a trafikmutyi és a többi vélt vagy valós turpisság háttere - ami ellen a törvényt végülis hozta a Fidesz. Úgy tűnik, Áder továbbra is kiszolgálja az őt köztársasági elnökké tevő politikai otthonát, a Fideszt.
A törvényjavaslat lényege
A törvényjavaslat - amely elvileg az új Ptk. és az információszabadság törvény összhangját kívánta megteremteni - számos ponton korlátozta a közérdekű adatokhoz történő hozzáférést. A közérdekű adatokhoz való hozzáférés nélkül nagyon megnehezedik a kormányzat és a politika ellenőrizhetősége, működésének átláthatósága, így végső soron a kormányzati munka feletti társadalmi (és ezzel demokratikus) kontroll.
Ezek közül az egyik első egy eljárásjogi korlátozás volt: míg korábban egyértelműen nyitva állt a bírói út, addig a közigazgatási hatóságoknál ehelyett törvényességi felügyeleti eljárást lehet kezdeményezni. Márpedig az ilyen kezdeményezések a hatályos törvényi szabályok szerint alapvetően nem támadhatóak meg a bíróság előtt. Azaz, gyakorlatilag kizárnák a független bírói utat, hiszen így megtagadás esetén csak egy másik közigazgatási szervhez lehetne sok esetben fordulni.
Ráadásul a javaslat szerint "A közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítése nem eredményezhet a külön törvényben szabályozott ellenőrző szervek ellenőrzési jogosítványaival azonos mélységű és terjedelmű adatbetekintést és adatkezelést .”
Ez a "gumiszabály" széles körben lehetővé teheti a betekintés kizárását a kényes ügyekben. Ráadásul ezt a törvényt kivételes sürgős eljárásban fogadták el, s már a folyamatban levő eljárásokra is alkalmazni kívánták. Ráadásul a külön törvények szerinti adatmegismeréseket kivonták volna az információs törvény hatálya alól, s így más - olykor gyengébb - jogvédelem érvényesült volna azok esetében.
Apró öröm az ürömben, hogy legalább beemelték azt a korábbi Ptk.-s szabályt, hogy az üzleti titok nem képezi akadályát a közérdekű adat megismerésének.
Erős támadások
A javaslat éles kritikákkal került szembe. Civil szervezetek az adatmegismerés ellehetetlenítése miatt támadták, s az interneten is aláírásgyűjtés kezdődött annak érdekében, hogy Áder János köztársasági elnökre nyomást gyakoroljanak, ne írja alá a törvényt.
A vétó
Áder János végül megvétózta a javaslatot. Egyértelmű, hogy ez a vétó a gyengébbik fajtából való, hiszen bár alkotmányos aggályokat hozott fel, mégsem az Alkotmánybíróságnak küldte meg a javaslatot előzetes normakontrollra, hanem visszaküldte az országgyűlésnek megfontolásra. A vétó kiemelte, hogy a külön törvényektől való elhatárolás problematikus lehet, s hogy a gumiszabály visszaélésekre ad okot. Azt is jelezte, hogy a javaslat elfogadása is hagy maga után kívánni valót. Csak részben kifogásolta azonban a bírói út szűkítését, így annak sorsa erősen kérdéses.
Az ún. "politikai vétóval" kapcsolatban az országgyűlésnek csak az a kötelezettsége, hogy újratárgyalja az ügyet, ám akár változatlan szöveggel is újra elfogadhatja a javaslatot.
Merre tovább kormánypártok?
A nagyobbik kormánypárt a vétót követően közzétett sajtónyilatkozatában kiemelte, hogy "a Fidesznek fontos Áder János köztársasági elnök véleménye, azt a kormánypárti frakció teljes mértékben figyelembe fogja venni, amikor a törvényjavaslat további sorsáról dönt". Ez alapján úgy tűnik, hogy a kormánypártok legalább a két leginkább érintett ponton, az adatkorlátozást lehetővé tevő "gumiszabályon", s annak alkalmazhatóságán átvezethetik a módosítás kérését. Kérdéses azonban, hogy a bírói út korlátozásának mi lesz a sorsa. Ez ugyanis szintén kulcsfontosságú probléma, hiszen a független bíróság jelenti a legfontosabb garanciát a közigazgatás visszaéléseivel szemben.
Innentől kezdve azonban az elnök a nagyobb kormánypártok kezébe helyezte a törvény sorsát, s kérdés, hogy mennyire tartják be ígéretüket. Hiszen bármit tesznek, azt az elnök köteles immár aláírni. Így Áder János ismét "Mátyás királyi" módon járt el. Mindeközben valójában továbbra is kiszolgálja az őt jelölő Fidesz politikai érdekeit.