A politikusok kifejezetten szeretnek dicsekedni azzal, ha kormányzásuk idején nő a születések száma, hiszen ebben tevékenységük igazolását látják. Így volt ezzel a miniszterelnök is, amikor évértékelőjében a születésszám növekedéséről beszélt. Ez azonban erős csúsztatás. Az ugyan igaz, hogy 2012-ben több gyermek született, mint az előtte való évben, az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ekkor született a legkevesebb gyermek az elmúlt évtizedekben.
Másrészt a demográfiai folyamatokat évek trendjeivel szokás mérni, és egy intézkedésre visszavezetni lehetetlenség - ennél sokkal összetettebb folyamatokról van szó. A valóságban eddig nem sikerült megállítani a negatív demográfiai folyamatokat, hiába beszélt Matolcsy György korábban arról, hogy pusztán az egykulcsos adó megmozgatta a párok fantáziáját. Most pedig a diplomás nők gyermek- és munkavállalásának segítését tűzték ki célul.
A demográfiai folyamatok megfordítása azonban nem egy ciklus alatt megvalósítható folyamat. Ugyanakkor koherens családpolitikával, tervezhető jövővel és megfelelő gazdasági háttérrel csökkenthető a társadalom elöregedésének folyamata. A migráció növekedésével és az itthoni lehetőségek szűkülésével nem várható még rövid távon sem javulás.
A születések és a terhességmegszakítások számának alakulása
Az alábbi oszlopdiagrammon jól látszik, hogy a születések száma 2011-ben a mélyponton volt. Erősen kétséges, hogy sikerülhet-e számottevő demográfiai fordulatot elérni akár hosszú távon is. A 2006-os 100 ezres születésszám elérése pedig egyenesen csodaszámba menne.
Ugyanakkor a művi terhességmegszakítások száma is folyamatosan csökkent az elmúlt évtizedben. No persze a keresztény-nemzeti kurzus az abortusszal kapcsolatban is világos eljárást követ: a 2011. évi költségvetésben negyedannyi pénzt különítettek el abortuszra, mint amennyit a 2010-ben. A 2012-es költségvetés vitájában a KDNP és a Jobbik az abortusz támogatásának teljes elvonását szorgalmazta, végül maradt az előző évi összeg, vagyis a 400 millió forintos támogatás.Eközben az abortuszért fizetendő összeg 28 ezer 500 forintról 29 ezer 710 foirntra emelkedett. Kérdés, hogy ezek lennének-e a megfelelő eszközök a demográfiai problémák kezelésére.
A női gyerek- és munkavállalás
Balog Zoltán egy népesedési konferencián arról beszélt, hogy a kormány egy a diplomás nők gyermek- és munkavállalásának segítését a célpontba állító szociálpolitikai akciót indítana. Részleteket azonban még nem árult el.
Annyi azért tudható, hogy a tervezett intézkedések részleteinek kidolgozásában részt vesz a Népesedési Kerekasztal és a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom. A kormány és a két szervezet célja a középosztály megerősítése. Székely András, a mozgalom vezetője arról beszélt, hogy azért elsősorban a középosztálybelieket célozták meg programjaikkal, mert ők azok, akiknél nem születnek meg a várt és tervezett gyerekek, a szegényebbeknél és a gazdagabbaknál jobb ez az arány.
A KSH Népességtudományi Kutatóintézet által kiadott 2012-es Demográfiai Portré szerint a magyarországi nők átlagosan 30 éves korukban szülnek gyermeket. Ez összefügg azzal, hogy a rendszerváltás óta egyre több nő szerzett diplomát. A 2011-es teljes lakosságot felölelő népszámlálás szerint tíz év alatt 8 százalékkal nőtt a nők körében a diplomások aránya (a férfiaknál fele ekkora a növekedés)
Ez mindenképpen helyes út, hiszen a női foglalkoztatottság és a születések terén összefüggést láthatunk Európa országaiban. Az is örömteli, hogy miniszteri biztost neveztek ki a nők foglalkoztatásának bővítésére. Magyarországon ugyanis hagyományosan rugalmatlan a munkaerőpiac: nagyon alacsony a részmunkaidőben és távmunkában foglalkoztatottak aránya a teljes munkaidőben foglalkoztatottakhoz képest.
Az egyik kormányzati tanulmány szerint gazdasági károkat okoz, ha magasan képzett nők hosszabb ideig maradnak otthon. Viszont így gyakorlatilag csak a gyes vagy a teljes munkaidő mellett dönthetnek.
Családtámogatási rendszer
Az ország gazdasági helyzetéhez képest a támogatási rendszer viszonylag bőkezű. 2010-ben a GDP 2,8 százalékát fordította gyedre, gyesre és egyéb családtámogatásokra. Ugyanakkor ezek főleg nem célzott készpénzes támogatások, míg az intézményi struktúra (bölcsik, óvodák) fejletlen. Azokban az uniós országokban magasabb a termékenység, ahol az intézményi gyermekellátás is fejlett.
Házasság és gyermekvállalás
A tervezett kormányzati döntés okaként emlékeztettek arra is, hogy a fiatalok házasságának és gyerekvállalásának az ideje az elmúlt két évtizedben fokozatosan kitolódott. A házasság és a gyermekvállalás között azonban nincs egyértelmű összefüggés az uniós statisztikák alapján. Sőt. Európában azokban az országokban magasabb a termékenységi ráta, ahol magasabb a házasságon kívül született gyermekek aránya. Azaz olyan élettársi kapcsolatokban, amelyeket jogszerűen is elismernek családnak. (Erről a témáról itt írtunk részletesen.)
Meg lehet-e állítani a negatív demográfiai folyamatokat?
A demográfiai folyamatok megfordítása nem egy ciklus alatt megvalósítható folyamat. Ugyanakkor koherens családpolitikával, tervezhető jövővel és megfelelő gazdasági háttérrel csökkenthető a társadalom elöregedésének folyamata. A migráció növekedésével és az itthoni lehetőségek szűkülésével nem várható még rövid távon sem javulás.
Az is biztos, hogy az olyan, Varga István-féle érvek sem fogják a gyermekvállalási hajlandóságot növelni, amelyek azt hangoztatják, hogy a szüléssel elkerülhető a családon belüli erőszak.