Orbán Viktor tavaly júliusban (még az előzetes regisztráció körüli mizéria miatt) azt mondta, “úgy fair, hogy a választások előtt több mint egy évvel minden részletszabályt mindenki pontosan ismerhessen.” Azóta természetesen számtalan esetben módosult a választási eljárásról szóló törvény, pedig kevesebb, mint 140 nap van hátra a jövő évi választásokig.
Most éppen az alkotmányügyi bizottság nyújtott be egy olyan módosító indítványt az országgyűlésnek, amely alapján “a választópolgár a mozgóurna igényléséhez és a szavazóhelyiséghez való eljutásához más személy segítségét jogosult igénybe venni.” Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha nem hirdeted nyilvánosan és nem autóbusszal teszed, egész nyugodtan “fordulhatsz akár 50-szer is” és szállíthatod a szavazókat.
A Fidesz gyorsan levonta az általa elcsalt bajai választás következményeit. Probléma megoldva.
Forrás: 444.hu
Baja után
A bajai ál videó körüli botrány után el is felejtődött, hogy a Fidesz bizonyítottan elcsalta az első fordulót. Ezt bizonyítja például az a felvétel is, ahol Kubatov Gábor pártigazgató személyi titkára Kindlovits Máté és Ajtai Tibor, a Fidesz Bács-Kiskun megyei választmányának tagja azt mondja egy, a szavazókat szintén autóval szállító férfinak, hogy akár ötvenszer is megfordulhat, abban semmi törvénysértő nincs.
Egy másik videón egy férfi látható/hallható, aki idős embereket utaztatott a voksolás helyszínére. A felvételen jól kivehető, ahogy azzal védekezik: nem buszokkal hordja a választókat, a szállításban így semmi törvénytelen nincs.
Jól mutatja a Fidesz hozzáállását a kérdéshez, hogy Kósa Lajos alelnök az ATV Szabad szemmel műsorában így kommentálta a bíróság ítéletét, amely azt mondta ki, hogy a választói akaratot befolyásolta, hogy szervezetten szállították az embereket a szavazásra):
"Szervezetten szállítják a tömegközlekedési vállalatok is az embereket, igaz?"
Nem csak nem tiltják, legálissá teszik
A 2013-ig hatályos választási eljárási törvény kifejezetten tiltotta a szavazók szervezett szállítását, függetlenül attól, hogy azt busszal, személyautóval vagy magánrepülőgéppel teszik-e. Ezzel szemben az új, idén elfogadott jogszabályban már nem szerepelt ez a tilalom, csak az, hogy a szavazóhelyiségek bejáratától számított 150 méteren belül közterületen nem lehet kampánytevékenységet folytatni. (Azt egyébként, hogy honnan kell számítani ezt a 150 métert, szintén most pontosítják.) A bajai esetben még a "régi" eljárási szabályokat kellett alkalmazni, így az időközi választáson történő szervezett szállítás önmagában jogszabálysértő. Ezt vette alapul a Kecskeméti Törvényszék is a bajai üggyel kapcsolatos döntésében, amikor a szervezett szállításra alapozva semmisítette meg az eredményt.
Az új szabályrendszer azonban nem volt teljesen egyértelmű. A most hatályos törvény tételesen felsorolja a kampányeszközöket, valamint azt is kimondja, hogy a kampány során csak a kampányeszközöket lehet alkalmazni. A törvény alapján pedig kampányeszköz a plakát, a közvetlen megkeresés (az ún. "doorstep" kampány), a politikai reklám, a politikai hirdetés és a választási gyűlés. Ezek között nem sorolják fel a választók szállítását, így az egyébként bizonytalan megfogalmazású törvény úgy is értelmezhető, hogy a választók szervezett szállítása jogsértő, hiszen nem tartozik a felsorolt kampányeszközök körébe.
A kormánypártok erre az értelmezési lehetőségre figyelemmel biztosra mennek. A módosító indítvány révén a szabályozás nemcsak nem tiltja, hanem kifejezetten legálissá teszi a szavazók szervezett szállítását: “a választópolgár a mozgóurna igényléséhez és a szavazóhelyiséghez való eljutásához más személy segítségét jogosult igénybe venni.” Kivételt mindössze az autóbuszos szállítás és a nyilvános hirdetés jelent. Minden más megengedett, "a választópolgárok szabad döntésén alapuló joggyakorlásának” elősegítése érdekében.
Ezek tipikusan nesze semmi fogd meg jól kitételek, elvégre az eddigi tapasztalatok azt mutatják (lásd Baja), hogy egy személyautó is bőven elegendő, hirdetni pedig eddig sem hirdették a pártok ezt a “szolgáltatást”.
Nem jelent ez tehát mást, mint a választási csalás elkövetésének könnyebbé tételét, a modern európai választási rendszerekben csalásnak minősülő esetek legalizálását.