A Fidesz ellenzékben még az autósok terheinek csökkentése mellett érvelt, mégis 2010 óta több intézkedés is nehezítette az autósok dolgát. Például megszűnt a négynapos autópálya-matrica (helyette a tíznapos maradt), 2011 végén nőtt a gázolaj jövedéki adója, tavaly pedig jelentősen emelkedett az autógáz (lpg) adótartalma. Most pedig bevezették a bevezető autópályákon közlekedők különdíjaztatását.
Az új rendszert egy hónap alatt átnyomta a kormányzat, a végtermék pedig ennek megfelelőre sikerült: hasraütés-szerűen kijelölt új fizetős szakaszok és kaotikus módon megszervezett értékesítés jellemzi az új rendszert, amely a vidék számára jelent igazán érvágást, hiszen országosan számos, korábban ingyenes elkerülőút vált fizetőssé január elsejétől. A matricával használható útszakaszok ráadásul mindenütt jóval rövidebbek, mint Pest megyében, így ugyanannyi pénzért a Pest megyén kívüliek relatív drágábban autózhatnak az új fizetős szakaszokon.
Az úthálózatokra kivetett, előre be nem jelentett díjak beleillenek a Fidesz eddigi politikájába. Most éppen az autósokat nézte ki magának a kormány, akiket nemcsak azzal szívatnak, hogy az eddig ingyenes autópálya-szakaszokon és elkerülőutakon is fizetniük kell, hanem azzal is, hogy az államigazgatás kaotikus működése miatt egy átlag autósnak fogalma sincs, hol téved fizetős útszakaszra, amiért február után már fizetheti a büntetést.
Sok útszakasz válik fizetőssé - február végéig tart a türelmi idő
Sokan felháborodtak decemberben, mikor kiderült, hogy január 1-jétől az M0-ás fizetőssé válik, azóta viszont még nagyobb felháborodást keltett, hogy fizetős lesz a Ferihegyi gyorsforgalmi út, és több megyei gyorsforgalmi, illetve elkerülő vagy bevezető útszakasz is.
Február végéig ugyanakkor türelmi időszak van, ezalatt nem szabnak ki pótdíjat a megyei matricát utólag bemutató autósoknak. A matrica utólagos bemutatásakor ugyanakkor 1470 forintos szolgáltatási díjat kell fizetni.
Mivel Ferihegyre Liszt Ferenc reptérre más útszakaszon nem lehet kijutni, legalább 3 ezer forintot kell fizetnie azoknak, akik autóval akarják megközelíteni a repteret - ennyibe kerül a 10 napos matrica. Akik viszont egy évben többször mennének, 5 ezer forintos éves megyei matricát érdemes venniük motorkerékpár, vagy 3,5 tonnát meg nem haladó személygépjármű esetében.
A rendszer ugyanis úgy működik, hogy az eddigi 10 napos, havi és éves (országos) matricák mellett megyei éves matricát is lehet vásárolni, amely 5 ezer forintba kerül. Ezt azt jelenti, hogy aki egész évben csak Pest megyében vesz igénybe például fizetős gyorsforgalmi szakaszt, neki elég 5 ezer forintot kifizetnie, de aki három megyén át többször is el szeretne jutni mondjuk Budapestre gyorsforgalmi útszakaszon, neki mind a három megyére ki kell fizetnie az 5 ezer forintot, azaz egész évre nézve 15 ezer forintot.
Rosszabbul járnak azok, akik megyeszékhelyek közelében laknak és gyakran használják a gyorsforgalmi utakat. Ahhoz, hogy bejussanak a városba például dolgozni, kénytelenek lesznek kifizetni vagy az 5 ezer forintot, vagy rossz mellékutakon tudnak csak közlekedni, már ahol van ilyen.
A Fidesz tehát nemcsak a budapestieket bünteti, hanem a vidéken élőket is, hiszen az elmúlt 10 évben sok város körül épült ki olyan gyorsforgalmi út, amely megkönnyítette a munkába és iskolába járok életét, viszont január 1-jétől fizetős lett. Ilyen többek közt Szombathelynél az M86-os, Kaposvárnál a 61-es út is. A matricával használható útszakaszok ráadásul mindenütt jóval rövidebbek, mint Pest megyében, így ugyanannyi pénzért a Pest megyén kívüliek relatív drágábban autózhatnak az új fizetős szakaszokon.
A lépés a jellemzően nagyvárosok szélén, az elkerülőutak mentén épült bevásárlóközpontoknak is keresztbe tesz, amelyeket úgy tűnik, minden eszközzel térdre akar kényszeríteni a kormány. Meg is van az eredménye, a Tesco már be is jelentette a boltbezárásokat, ezzel párhuzamosan pedig 500-600 munkahely kerülhet veszélybe.
A budapesti és az agglomerációban élő lakosoknak például az alábbi útszakaszok válnak fizetőssé (pirossal jelölt szakaszok):
forrás: nemzetiutdij.hu
Sokan azt az érvet hozzák fel, hogy a gyorsforgalmi utak Nyugat-Európában is fizetősek, és mivel költségvetési pénzekből épültek, így logikus, hogy Magyarországon is fizetősek legyenek, csakhogy:
- Nyugat-Európában a teljes egészében kiépült hálózatok fizetősek, míg nálunk néhány km-ért is ki kellene 5 ezer forintot fizetni (egy-két még teljes egészében ki nem épült elkerülő út, hálózat nélkül).
- A gyorsforgalmi utak jórészt uniós forrásból épülnek, azaz a nettó befizető országok finanszírozzák ezeket, a költségvetés csak a fennmaradó 10-20 százalékát finanszírozza a projekteknek, olyan költségvetési forrásokból, mint az adó, tehát a lakosság már egyszer kifizette a fejlesztést.
Káosz a fizetés körül
Nincs könnyű dolga a tisztességes magyar állampolgároknak, hiszen aki hozzá szeretett volna jutni a matricához, annak többször is csalódnia kellett. Az online rendszer január elseje óta számtalanszor összeomlott, a helyi benzinkutaknál pedig jobbára nem rendelkeztek matricával, így sokan nem tudtak időben hozzájutni. A rendszer bevezetése körül tehát az a szokásos kaotikus állapot tapasztalható, mint sok más területen, ahol kellő körültekintés és hatástanulmányok nélkül, ámde óriási sietséggel nyúlt hozzá a kormány, amit ezúttal még el is ismernek:
„Hiába van egy döntésben elvi igazság, ha a végrehajtás vagy a kellő idő hiányában, vagy más okból nem jó, és ebben az esetben ez volt, az ilyen konfliktushoz vezet. És fölösleges dühöt okoz az állampolgároknak. Kár azt mondani, hogy itt minden jól történt, volt egy jó döntés, ami elvi alapon nemcsak védhető, hanem helyes. Sokkal méltányosabb, ha megyei alapon kell matricát venni, bizonyos utakat bevonni is lehet indokolt, de az a kapkodó végrehajtás, az, hogy elsején – én is voltam ilyen helyen – fél órát kell várni, hogy valaki matricát vegyen, az hiba” – mondta Gulyás a Hír Televízió műsorában.
Akkor most fizetős lesz-e, vagy sem?
Mindenesetre az látszik, hogy a dolog a kormánypárton belül, és annak közvetlen környezetében is negatív visszhangot vált ki, így akinek nem létszükség, még érdemes várnia az éves matricavásárlással. Lehetséges ugyanis, hogy kisebb-nagyobb változások lesznek a fizetős szakaszokat illetően, a hirtelen elfogadott törvény ugyanis most megy át a vidéki fideszes döntéshozókon, akik nem szívesen nyelik a népharagot a központból kiosztott utasítások miatt.
A Miskolcot elkerülő M30-as autópálya szakasza például már ki is került a fizetős útszakaszok közül, mert állítólag csak helytelenül szerepelt a honlapon.
Budaörs polgármestere pedig a minap bejelentette, hogy a továbbiakban a város nem hajlandó fizetni az autópályák bevezető szakaszának közvilágítását.
„Korábban azt mondták, hogy a városi szakaszok nem lesznek fizetősek, márpedig Budaörs is város, amit az országban egyedülálló módon kettévág az autópálya-szakasz, ehhez képest most mégis díjat szednek érte. Ráadásul ebben a nyilatkozatban azt mondják, hogy az önkormányzat feladata gondoskodni a közvilágításról, csakhogy akkor ebben az esetben ez egy közterület, nem állami autópálya, másképp nem tartozhat az önkormányzat feladatkörébe. Ezek alapvető ellentmondások” – mondta Wittinghoff Tamás.
Vas megyében is érdekes helyzet alakult ki, mivel év végén Hende Csaba még úgy nyilatkozott, hogy csak rémhír a Szombathely- Szeleste szakasz fizetőssé tétele (a Győrig épülő gyorsforgalmi útnak több szakasz még éppen épülőben van), ehhez képest mégis fizetős lett az M86-os kész szakasza. A miniszter ezek után felháborodásának adott hangot, és tárgyalást kezdeményezett a fejlesztési miniszternél. Azóta a helyi civilek félpályás útlezárást tartottak a fizetőssé váló elkerülőúton.
Kaposvár fideszes vezetése is az ottani elkerülőút fizetőssé tétele ellen van, az ügyet a Fejlesztési Minisztérium elé viszik. Újpest és Újpalota sem örül az új díjnak, a fenti listát pedig biztosan lehet majd bővíteni, még akkor is, ha a fideszes vezetésű kerületek jobbára nem a nyilvánosság segítségével, inkább rendszeren belül próbálják érdekeiket artikulálni a kormánynak.
Forrás: Portfolio.hu
Újabb rókabőr
A lépésre nehéz értelmes magyarázatot találni, hiszen a legtöbb elkerülő út vagy nem tekinthető kész szakasznak, vagy nem épül bele egy komolyabb hálózatba, vagy éppen azt a célt szolgálta, hogy a városi dugók elkerülésével tegye egyszerűbbé a munkába járást. Például, aki Győr közeléből járt be dolgozni, fizetés nélkül igénybe vehette a Győrt elkerülő M1-es szakaszt, januártól azonban neki is fizetnie kell évi 5 ezer forintot a megye matricáért.
Összességében a lépés felesleges és megmagyarázhatatlan, több ezer autós életét nehezíti meg, megsokszorozza a matricafajták számát, ráadásul mindezt potom 20 milliárd forintos többletbevételért. Racionális költségvetési magyarázata pedig nincsen.
Végül egy közérdekű közlemény: a hivatalos térképeket az új útdíjakról itt találhatjátok meg.
- Bács-Kiskun,
- Baranya,
- Borsod-Abaúj Zemplén,
- Csongrád,
- Fejér,
- Győr-Moson-Sopron,
- Hajdú-Bihar,
- Heves,
- Komárom-Esztergom,
- Pest,
- Somogy,
- Szabolcs-Szatmár-Bereg,
- Tolna,
- Vas,
- Veszprém,
- Zala