Az önkormányzati választás előtti véghajrában vált égetővé a Fidesz számára a már addig is a szó szorosabbik értelmében gyakran égő hármas metróvonal, illetve annak a vonalán közlekedő gépjárműpark felújításának kérdése. Az állam szerepvállalása a projektet illetően azóta körülbelül úgy halad, mint a metró az alagútban a Nyugati és a Lehel tér között: kétszer fékez, hogy tuti meg tudjon állni.
Most éppen ott tartunk, hogy a többi ajánlattévőhöz képest jóval több pénzért az orosz Metrowagonmash nyert a pályázaton, de bőven maradt még nyitott kérdés. Például nem tudjuk pontosan, mit fognak Magyarországon összeszerelni, nem tudni, az Unió hajlandó-e támogatni a most éppen 165 milliárdos összegből felújítani tervezett vonalat, miként azt sem, hogy a 2017-es vizes vébére elkészül-e a beruházás.
Régi adósság
Azt, hogy a 3-as metróval komoly gondok vannak, már hosszú évek óta lehet tudni. Az M4-es építésére, illetve az M2-es vonal felújítására koncentráló 2010 előtti városvezetésnek azonban se ideje, se ereje nem maradt foglalkozni az 1976 óta üzemelő vonal felújításával. Legalábbis ezzel védekeztek a szocialisták, amikor Tarlós István is jelezte, kicsit szerényebben a kritikai éllel, elvégre a 3-as metró ügye nem csak az elmúlt öt évre vezethető vissza. (A Demszky-korszakot előszeretettel felemlegető főpolgármestert ebben nem kellett félteni soha.)
A Tarlós vezette fővárosi önkormányzat mindenesetre 2011 óta lobbizott a kormánynál, hogy támogassa a felújítást. Három év kellett hozzá, hogy érdemben meghallgassák a véleményét egyre markánsabban képviselő főpolgármestert. Az időzítés nyilván nem volt véletlen: az önkormányzati választás kampányhajrájában ígérte meg a kormányzat a pénzt a vonal rekonstrukciójára. Nem a metrókocsik felújítására, az egy másik ügy. Egyrészt fel kell újítani a teljes vonalat, másrészt korszerűsíteni kell a rozsdamarta szerelvényeket.
Egyet előre, kettőt hátra...
Az önkormányzati választás után azonban a kormány behúzta a kéziféket. (Nyilván nem csak a Tarlós-Lázár vita miatt, bár az is érdekes színfoltja ennek a történetnek.) A kabinet végül csak 2015 márciusában döntött arról, hogy a pályafelújításhoz kapcsolódóan 125 milliárd forintot biztosít a fővárosnak.
Ezzel párhuzamosan folyt a „vita” arról, hogy új szerelvényekre, vagy a meglévő agg szovjet járműpark felújítására lenne-e szükség inkább. Hiába lehetett volna ennyi pénzből kihozni az újat, gyorsan egyértelművé vált, hogy a kormányzat a ráncfelvarrást preferálja. Erős a gyanúnk, hogy ennek oka abban keresendő, hogy ennél a megoldásnál már alapból helyzeti előnyben voltak az oroszok. Itt jegyezzük meg: a járműpark beszerzéséhez az állam csak kezességet vállalt. A pénzt - hitel formájában - a fővárosi önkormányzatnak kellett megszereznie hozzá.
Meglepetések nélkül
A felújításra eredetileg pályázó hét jelentkezőből 2015 májusára kettő maradt. A pályázat végső szakaszában csak az orosz Metrowagonmash és az észt Skinest cég adott be ajánlatot. A korábbi fordulókban pályázó Skoda és a spanyol CAF úgy döntött, nem vesz részt a projektben, a francia Alstom pedig még 2015 áprilisában dobta be a törölközőt. A hozzáértők persze már hónapokkal ezelőtt biztosra vették, hogy az orosz cég lesz a befutó. Így is lett.
2015 júliusára az oroszok egyetlen ajánlattevőként maradtak a porondon, mert a BKV kizárta a versenyből az alacsonyabb árral induló észt Skinest Railt. A különbség kilencmilliárd forint volt az észtek javára, de az ajánlatok közötti különbségeken hosszasan rágódott a sajtó.
Az Index információi szerint a BKV 222 + 42 opcionális metrókocsi felújítását összesen 85 milliárd forintra becsülte. A portál információi szerint az észtek 72 milliárd forintos ajánlatot adtak be, míg az orosz Metrowagonmash kilenc milliárddal többet kért a munkáért, de mindkét pályázó benne maradt a 85 milliárdos keretben. Azt észtek azonban a döntést megtámadták, nemcsak a döntőbizottságnál, hanem Brüsszelben is. Mondjuk nem oszt, nem szoroz a kérdés. A júliusban hatályba lépett, a fővárosi beruházások gyorsításáról szóló, törvény alapján ugyanis a metróvonal rekonstrukciójával, meghosszabbításával összefüggő beszerzésekre különleges szabályok vonatkoznak. Magyarul, teljesen mindegy, mit léptek az észtek. Az oroszoké a biznisz, „oszt jónapot”.
A szerződést a BKV augusztus 7-én írta alá az orosz céggel, a felújításhoz elengedhetetlen banki hitel állami kezességvállalásáról szóló megállapodást pedig pontosan aznap szignózta Varga Mihály, amikor a legnagyobb hírportál sötét fellegekről írt a metrófelújítás kapcsán. A kocsikérdést tehát kipipálták, de nagyon úgy néz ki, lesz itt még izzadás, hogy a tervezett időben át is tudják adni a megújult vonalat.
Messze még a vége
A metró- és a vonalfelújítás kapcsán persze maradt még bőven nyitott kérdés. Egyrészt nem tudni pontosan, hogy a Mertowagonmash mit is fog Magyarországon összeszerelni? Mennyi munka jut a dunakeszi gyárnak, és pontosan mit fognak itt csinálni? Másrészt, a vonal felújítását eredetileg a kormány és a főváros is uniós pénzből képzelte el még akkor, amikor az első becslés szerint az százmilliárd forintba került volna. Aztán ez az összeg felment 120, majd 125 milliárd forintra. Most éppen 165 milliárdnál tartunk, de ha a vége elmegy akár kétszázig, azon sem lepődünk meg nagyon.
Most úgy néz ki, hogy egyre kevesebb az esély arra, hogy a 165 milliárd forintos (irányár!) beruházást sikerül a gyarmatosítókon Brüsszelen keresztülverni. Márpedig, ha hazai forrást kell találni hozzá, akkor szinte biztosra vehető, hogy elindul a kölcsönös anyázás a főpolgármester és kedvenc minisztere között. Talán nem véletlen, hogy - a kormányinfó mintájára - Tarlós István kéthetente ad tájékoztatást az aktuális fővárosi ügyekről. Izgatottan várjuk, folytatódik-e a pengeváltás közte és Lázár között.
A harmadik kérdés pedig az időfaktor. No nem mintha olyan sürgős lenne a vidék orientált kormányzatnak az a kérdés, hogy hányszor kell még pótlóbuszra rakni a megfáradt budapesti utazóközönséget. Pechjükre jön a 2017-es vizes világbajnokság. Azt, hogy hogyan jut ki majd a Dagályhoz a várható sokezres tömeg, nem tudni. Mert jelen pillanatban úgy néz ki, hogy addigra nem lesz kész a beruházás. Sebaj, marad a pótlóbusz. Jó lesz az mindenkinek.