Még 2010-ben a kisebb és az olcsóbb állam ígéretével kezdte meg tevékenységét Orbán Viktor és kormánya. A plebejus és a puritán jelszavakkal hatalomra kerülő Fidesz-KDNP azonban egyáltalán nem tartotta be az ígéretét, sőt, a 2014-es országgyűlési választást követően sem tett semmilyen lépés az „olcsóbb állam” létrehozásáért. A harmadik Orbán-kormány minden idők legdrágább és legpazarlóbb kabinete, amit mi sem bizonyít jobban, hogy ma már kétszer annyi állami vezetőt tartanak el az adófizetők, mint hat éve.
2010-ben a kisebb, az olcsóbb állam ígéretével kezdte meg tevékenységét Orbán Viktor és kormánya. Addig sikerült is tartani, hogy a Bajnai-kormányhoz képest kevesebb minisztérium állt fel 5 évvel ezelőtt. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy kevesebb vezetővel vagy olcsóbban működne az új struktúra. Az elmúlt évek során a kormányzati költségek jelentősen emelkedtek, ezen belül is ugrásszerűen nőtt, és továbbra is nő a felső vezetők száma és jövedelme.
Bár jelenleg alig több mint a fele annyi képviselő van, mint a Bajnai-kormány idején, fizetésük mégis százmillióval többe kerül az adófizetőknek. 2009-ben 386 fizetett képviselő került 3,4 milliárd forintba, tavaly pedig 199 képviselő 3,5 milliárdba. Talán a leglátványosabb eltéréseket akkor láthatjuk, ha a felső állami vezetők számát is megnézzük.
Jelenleg a 12 kormánytag munkáját 56 államtitkár, száz helyettes államtitkár, 91 miniszteri, illetve miniszterelnöki biztos és 16 kormánybiztos egészíti ki. A legtöbb állami vezető a Miniszterelnökségen van, ahol 56 fejes dolgozik Lázár János miniszter keze alá. Mindent összevetve kétszer annyi állami vezetőt tartanak el az adófizetők, mint hat éve, akikre mintegy 2,5 milliárd forint megy el évente – számolta ki a Blikk.
Mint korábban írtuk, ráadásul a parlamenti képviselőkkel ellentétben a kormány kinevezett államtitkárait és helyettes államtitkárait nem kötik összeférhetetlenségi törvények, vagyis bármilyen egyéb pozíciót elvállalva nyugodtan kiegészíthetik az így is több százezres fizetéseiket.
Új helyettes államtitkárság a kereszténység védelme
Miközben a kormány nyíltan harcot hirdetett a túlburjánzó bürokrácia ellen, és az év eleji bürokráciacsökkentő program keretében jelentős elbocsátásokra készül, addig most egy új helyettes államtitkárságot hoznak létre a „keresztényüldözések ellen”. Önálló kormányzati szervezeti egység, azaz helyettes államtitkárság jön létre a keresztényüldözés ellen az Emberi Erőforrások Minisztériumában – írja a Magyar Idők.
A kormányfő és Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere augusztus végi, közös vatikáni látogatásuk alkalmával, közel-keleti keresztény vezetőkkel folytatott találkozóikat követően döntötték el, hogy szükség van egy a keresztényüldözés minden formája ellen, kormányzati felhatalmazással, hatékonyan működő helyettes államtitkárságra – magyarázta a Blikknek a tárca. Az új helyettes államtitkár egy tapasztalt diplomata, Török Tamás lesz.
Varga Mihály gazdasági miniszter elmondta a Hír TV-nek, hogyan gazdálkodik majd a keresztényüldözés elleni helyettes államtitkárság a rendelkezésére bocsájtott mintegy 930 millió forinttal: a hangsúly az egyedi elbírálásokon lesz. A kormány egyenként vizsgálja meg, hogy mely személy, család vagy közösség számíthat az új helyettes államtitkárság segítségére.
„Alapvetően a kormány és a szaktárca döntésén múlik, hogy mely közösségeket milyen módon kívánjuk támogatni. Ez lehet megtámadott, üldözött családoknak a támogatása, lehet egy családtagot, családfőt elvesztett család támogatása vagy egy egyház községnek a támogatása is. Nyilván a szaktárca fog dönteni, és a kormány, ha egyetért vele, akkor jóváhagyja” – mondta Varga Mihály.
Új kocsik
Annak ellenére, hogy pont Szijjártó volt az, aki 2010 a legélesebben bírálta a „limuzin-szocialistákat”, az ő általa vezetett külügy új autók beszerzésébe kezdenek mintegy 2,5 milliárdért. A tárca nem árulta el, hogy milyen autókat vásárolnak, csak annyit, hogy a nagykövetek, a főkonzulok, valamint a követségek arra jogosult dolgozói cserélhetik le járműveiket.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium az alábbi módon indokolta a beszerzéseket: „A fogadó országokban hazánkról alakít ki kedvezőtlen képet a lepusztult gépjárműpark már távolról is látható állapota, illetve az elmúlt évtizedben „a cserére szoruló gépkocsiknak csupán elenyésző része került cserére, ezért elöregedett a jelenlegi járműpark”.
A jelenlegi járműbeszerzés azért érdekes, mert a kormányzati flottára tavaly és tavalyelőtt is jelentős összegeket költöttek. A minisztériumok ellátását végző Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) két év alatt 640 millió forintból cserélt le hetvenegy autót. Ebből az összegből kijött több tucat felső-középkategóriás Škoda és tíz VW Multivan kisbusz is. Ezen kívül azt is érdemes megjegyezni, hogy egyébként 2011-ben egyszer már 600 millióért felújított a kabinet az autóparkját.
Ez lenne az puritán kormány?
Nem felelőtlenség kijelenteni, hogy a jelenlegi, erőteljesen megduzzasztott kormányzati rendszer rendkívül drágán és pazarlóan működik, még a korábbi kormányokhoz képest is. A hatalmas fizetések mögött pedig mindenki döntse el maga, mennyire látja a megérdemeltséget. Ha mindezek mellé tesszük azokat a kormány által kiemelt figyelemmel kezelt projektetek, amelyek szintén eszméletlenül sokba kerülnek, végképp egyértelművé válik, hogy ez a kormány minden, csak nem puritán.