Idén sokat drágult a benzin és a gázolaj literenkénti ára, ám nemcsak a nemzetközi olajárak emelkedése miatt, hanem egy furcsa adóemelésnek köszönhetően is. Október elsejétől lépett életbe a kormány új intézkedése, amelynek értelmében, ha a Brent-olaj hordónkénti ára nem éri el az 50 dollárt, akkor benzin jövedéki adóját literenként 5 forinttal, a gázolajét pedig 10 forinttal emelik. Az áfatartalom miatt ez még nagyobb drágulást eredményezett a kutakon.
Hogy az új adónak mi értelme volt, arra nehéz racionális indokot találni, mivel a költségvetés stabil lábakon áll, és semmi sem indokolta az adóemelést.
Az október végén bejelentett új adócsomagban viszont már látszik, hogy az új adókedvezményeket a kormány elsősorban a jövedéki adó emelésével próbálja meg kigazdálkodni: ennek idén az autósok, jövőre a dohányterméket kedvelők lesznek az áldozatai.
Szívnak az autósok és fuvarosok
Októberben egy autótulajdonos sem örülhetett, de nemcsak a nemzetközi olajárak emelkedésének köszönhetően, hanem a benzin- és gázolajárat terhelő jövedéki adó megemelése miatt is fájhatott a fejük. Október elsején érvénybe lépett egy furcsa intézkedés: ha a Brent-olaj hordónkénti ára alacsonyabb mint 50 dollár, akkor a benzin literenkénti jövedéki adóját 5 forinttal, a gázolajét 10 forinttal emelik meg. Mivel a Brent hordónkénti ára nem érte el a kormány által kijelölt szintet, ezért az adóemelés életbe is lépett.
Az autósoknak és fuvarozóknak viszont azért fájhat a fejük, mert a nemzetközi olajárak folyamatosan emelkedtek 2016-ban, a Brent-típus hordónkénti ára a januári 28 dollárról, októberben 50 dollár felé emelkedett, a törvény értelmében kijelölt negyed éves ár viszont 50 dollár alatt maradt, így elkerülhetetlenné vált az adóemelés.
A negyedéves felülvizsgálat viszont egy olyan problémás helyzetet teremt, hogy az olajár további emelkedése mellett is rajta marad az új adótartalom a benzinen és gázolajon, így az autósok és fuvarosoknak nemcsak az emelkedő nemzetközi árak miatt kell egyre többet fizetniük, hanem a kormány új intézkedése miatt is. Az üzemanyagárakba ráadásul nem csak az 5 és 10 forintos adóemelés épül be, hanem annak áfatartalma is.
Mivel a gázolaj árát a benzinénél is nagyobb mértékben emelték meg, a fuvarosok még rosszabbul járnak az intézkedéssel, ami a fuvardíjak emelkedését és végső soron a boltok polcain megjelenő termékek árainak emelkedését eredményezheti.
2017-ben egy szintén furcsa törvénynek köszönhetően számos kisváros járhat nagyon rosszul, mivel szolidaritási adó címen akár milliárdos nagyságrendben is adót szedhet be tőlük az állam. Az érintett városok működése egyértelműen veszélybe kerülne egy ekkora tétel mellett.
Racionális magyarázat keresése
Hogy mi értelme volt az új intézkedésnek, arra nehéz racionális magyarázatot találni, mivel az 2016-os hiánycél nincs veszélyben. 2013 vége óta nem volt szükség új rendkívüli intézkedésekre, a hiánycél minden évben teljesült, a 3 százalékos határt meg sem közelítette.
A magyar kormány viszont még magasabbra akarja tenni a lécét, és idén annak a lehetősége is felmerült, hogy esetleg megcéloznának egy nullás költségvetést. Bár ennek lehetőségét már akkora elvetettük, és azóta nem is került napirendre, érdemes megemlékezni arról, hogy másfél év múlva országgyűlési választás lesz, előtte pedig biztosan osztogatni fog a kormány. A költségvetés bevételi oldalának a jövedéki adó és áfa fontos eleme, az üzemanyagtermékekre pedig jelentős adótartalom rakódik, és a nagyon alacsony nemzetközi olajárak és ebből következő alacsony hazai benzin árak bevételkiesést generálnak a bevételi oldalon.
Az üzemanyag árának több mint 50 százalékát adók adják:
Az egyik forgatókönyv alapján a kormány ennek a bevételkiesésnek akar elébe menni, valamint a várható többletkiadásoknak akar megágyazni.
Az új adócsomag magyarázat lehet
Ezt a forgatókönyvet támasztja alá, hogy az október végén bejelentett 2017-es adócsomag számos adókönnyítést/új kedvezményt tartalmaz, ezek egy részét pedig a jövedéki adó megemeléséből kompenzálhatják. Feltételesésünket alátámasztja az is, hogy az új adócsomag szintén tartalmaz jövedéki adóra vonatkozó emelést, 2017-ben azonban nem az autósok fogják vegzálni, hanem a dohánytermékek fogyasztói találja meg ismét a kormány.
A 2017-es adócsomag nyertesei elsősorban a kkv-k és a startup cégek lehetnek:
- A kata bevételi határát 6 millióról 12 millióra emelik, segítve a kisvállalkozókat, a gyorsan növekvő középvállalkozások pedig szintén egy duplázással járhatnak jól: a kiva alanyiság megszűnését jelentő határt duplájára emelik, és egészen 1 milliárd forintos mérlegfőösszegig kiva adóalany maradhat az adott cég.
- A startupokba fektető cégek szintén adókedvezménnyel támogatná a kormány, ráadásul a kutatásokat is támogatnák.
- További pozitív lépés, hogy az energiahatékonyságot megcélzó beruházásokat is adókedvezménnyel fogják támogatni, kkv-k esetén pedig a támogatás mértéke még nagyobb lehet.
Ezt a pár tételt leszámítva a 2017-es adócsomag összességében nem túl izgalmas, ráadásul a korábban többször belebegtetett járulékcsökkentés egyelőre kimaradt belőle. Véleményünk szerint nagyobb járulékcsökkentés majd közvetlenül az országgyűlési választás előtt, 2018-ban lehet, nemcsak annak a választókra gyakorolt hatása miatt, hanem addig az illetékes minisztériumnak ideje is lesz arra, hogy kidolgozzák részletesen az adócsökkentés ütemét, valamint finanszírozási hátterét.