Tarlós István, Budapest főpolgármestere újabban egyre többet szerepel a médiában: míg eleinte 2019-es újraválasztásával kapcsolatban kérdezgették, majd a „felújított” 3-as metró kapcsán került ismét előtérbe. Legutóbb a közteresek ellen kelt ki magából tőle igencsak szokatlan módon, mivel mint utólag kiderült, a feleségét sikerült megbüntetniük. Azt is mondta, hogy a CEU-ról őt kérdezni provokáció, mert ehhez szerinte Budapestnek túl sok köze nincs. De nagy kár, hogy a főpolgármesternek az egyik rokona sem jár a CEU-ra, mert akkor talán a védelmébe venné a neves intézményt.
A rokon a feleség
Tarlós az ATV-ben elismerte, hogy „egyik rokonát” megbüntették közlekedési kihágásért a közterület-felügyelők, ám arról csak később rántódott le a lepel a 168 óra jóvoltából, hogy valójában a feleségéről van szó: Tarlós Istvánné február 7-én reggel fél nyolckor közlekedett szabálytalanul a Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződésénél, saját tulajdonú gépkocsijával. Így már érthetőbb, hogy mire ez a nagy vehemencia: Tarlós István ugyanis ezt követően indított hadjáratot a közterület-felügyelet ellen, ugyanis Tarlósné vitatta a bírság jogalapját, így az ügyet a közterület-felügyelet átadta a rendőrségnek. Tarlós szerint ugyanis problémás, ahogyan a közteresek csak a bírságolás maximalizálására törekednek, ezért változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását érintően, így módosításokat eszközöl a kialakult szabályrendszeren.
Ezen kívül úgy véli, hogy a közterület-felügyelők következetesen, és a jelek szerint visszatérő módon szabálytalanul büntetnek, mivel egy közterület-felügyelő akkor büntethetne szabályosan, ha nemcsak a közterület-felügyeleti kamera felvételére támaszkodna, hanem a helyszínen lenne, és ott szabná ki a büntetést. A „pénzbehajtásnak látszó akciók” és az óvodáknál, az iskoláknál reggel és délután megjelenő „kényszerhelyzetben lévő” szülők büntetése ugyanis nem a közterület-felügyelet alapvető feladata, valamint szerinte az is túlzó, hogy 50 ezer forintra büntetnek autósokat egyes szabályszegések miatt, ezért a rendőrségnél és a belügyminiszternél javasol módosítást a közterület-felügyelettel kapcsolatban.
Ugyanakkor azt hangsúlyozta, hogy nincs összefüggés a családot ért büntetés és a közterületesek által fenntartott kamerásrendszer-elleni fellépése között, a lakossági elégedetlenség tehát a legfőbb indoka a hirtelen kiállásának. A családi büntetés azért valószínűleg hozzásegítette az eredményesebb fellépéshez. A szabálytalanságok kiküszöbölése érdekében véleménye szerint azonban felül kell vizsgálni a budapesti közigazgatást jellemző kétszintűséget, így már konzultáció folyik arról, hogyan lehetne társulási formában átalakítani a közterület-felügyeleteket.
Pár napja a Lex CEU ügyében is megnyilatkozott Tarlós: mint mondta, szerinte provokáció őt kérdezni a CEU körül kialakult helyzetről, mert ehhez Budapestnek túl sok köze nincs. A sajtótájékoztatóján egyáltalán nem kívánt állást foglalni, illetve csak annyit jegyzett meg, hogy az ezzel kapcsolatos újságírói kérdések provokatívak. De nagy kár, hogy a főpolgármesternek az egyik rokona sem jár a CEU-ra, mert akkor talán a védelmébe venné a neves intézményt.
Mi lesz 2019-ben?
Tarlós, mint mindig, most is finoman fogalmaz a főpolgármesterségért való újraindulással kapcsolatban. Még semmi nem tűnik eldöntöttnek. A 68 éves politikus 2006-ban indult először a főpolgármesteri székért, de Demszky Gábor legyőzte. 2010-ben azonban ő nyert, és azóta egyszer újraválasztották. Korábban Óbuda polgármestere volt 16 éven keresztül. Ugyanakkor egy, az ATV-nek adott interjúban azt mondta, hogy harmadszor valószínűleg nem áll rajtvonalhoz Budapest irányításáért, hiszen már 2014-ben sem kapaszkodott két kézzel ezért a székért, és pillanatnyilag nincs olyan elhatározása, hogy olyan nagyon pályázni akarna, ezért jelentős tétet inkább senki ne tegyen rá, ha fogadni szeretne.
Még a 2014-es választás idején az Indexnek adott interjújában szóba került, hogy már a jövőbeni utódját is kiszemelte egy meg nem nevezett fiatal, pesti polgármester személyében (valószínűleg Kocsis Mátéra gondolhatott). Tavaly januárban, az első 2016-os Budapest-infón kijelentette: nem tartja elképzelhetetlennek, hogy indul a 2019-es főpolgármester-választáson. Ennek okaként azt jelölte meg, hogy ha kiszáll, akkor hitelét veszti, ráadásul a volt ellenzéki városvezető-képviselők jól fel is paprikázták. Azonban továbbra is hangsúlyozta, hogy ez nem egy eldöntött, lezárt kérdés.
Idén februárban azonban már csak azt nyilatkozta, hogy jól esik neki a kerületi polgármesterek támogatása, amellyel arra a hírre reagált, hogy több fővárosi fideszes polgármester kijelentette, támogatnák, ha 2019-ben újraindulna. Az erről szóló kérdést azonban nem tartotta időszerűnek. Legutóbb az olimpiai aláírásgyűjtés ügye kapcsán reppentek fel olyan hírek, hogy paktumot kötött volna Orbán Viktorral, hogy újabb főpolgármesterséget, illetve 2019-es jelölést ajánlott a kormányfő Tarlós Istvánnak cserébe azért, ha együttműködik az olimpia ügyében, ám azt visszautasította, hogy a budapestiek háta mögött alkudozna a főpolgármesteri pozícióról két és fél évvel az önkormányzati választás előtt.
Az új-régi 3-as metró
Átadásra kerültek az első felújított metrókocsik. A felújított orosz szerelvények első példányával március 20-án utazhattak a budapestiek. A következő 20-30 évben használatos, összesen 37 szerelvény fokozatosan áll a pesti forgalomba. Igazából csak a kapaszkodók száma változott, csendesebb lett, jóval halkabb menet közben, nincs hangos ajtócsapódás, személyenként osztott üléslapok azonban igen, ugyanakkor rossz a szellőzés, klíma helyett csak ventilátor működik a kocsikban, ezért kérdéses, hogy mi lesz a nyári 40 fokokban. A burkolaton jellemző kivitelezési hibák is sokaknak szemet szúrnak, gyakran igénytelen megoldásokkal találhatjuk szembe magunkat. Azonban ez nem minden, rögtön az üzembe helyezés után többször ki kellett állnia a forgalomból valamilyen meghibásodás miatt az új szerelvényeknek.
Ugyanakkor Tarlós István szerint ezek csak kezdetleges hibák, amelyek a beüzemeléssel járnak együtt, hiszen annak idején a Combinónál sokkal több ilyen probléma volt a kezdetben. Mindez csak a felfújt kommunikációnak köszönhető, hogy ez ilyen médiavisszhangot kapott, azonban ezek normális dolgok, amikor egy ekkora rendszert egy ilyen mértékű felújításon küldenek keresztül.
Kitért rá, akkor van baj, ha ez még egy hónap múlva is így van. Szóval térjünk vissza erre a kérdésre egy hónap múlva…