„Állítsuk meg Brüsszelt!”, nemzeti konzultáció, az ellenzék óriásplakátokon történő lejáratása… Elindult a 2018-as választás előtti plakátháború. A Jobbik „Ti dolgoztok. Ők lopnak.” – kampányára válaszul a kormány kihelyezte saját plakátjait, valamint törvényt módosítani készülnek annak érdekében, hogy megakadályozzák, hogy Simicska plakátcégei a piaci ár alatt biztosítsanak felületet a Jobbiknak a választási kampányban. Ám a Kétfarkú Kutya Párt sem tétlenkedik a történetben, hiszen kiragasztják saját – szokásukhoz híven – iróniával telített plakátjaikat.
Megkezdődött a plakátháború
A Jobbik legújabb plakátkampányában rajzszerűen ábrázolva az Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc, illetve Habony Árpád és Rogán Antal párosok láthatóak tolvajként feltüntetve, arra figyelmeztetve, hogy miközben a szavazópolgárok éppen munkába tartanak, az ország vezetői a zsebeiket tömködik, ezért nem jut pénz az egészségügy és az oktatás javítására.
A Jobbik által indított „valódi nemzeti konzultáció” egyik fő tanulsága szerint az embereknek elegük van a miniszterelnök környezetében tomboló korrupcióból és a bérek, a nyugdíjak, az oktatás és az egészségügy helyzetéből, véleményük szerint a Fidesz-korrupció felszámolása után juthat pénz bér- és nyugdíjemelésre, oktatásra és minőségi egészségügyre. A Jobbik a nagyszabású kampányhoz vélhetően megállapodott Simicska Lajos hirdetőcégével, a Publimont Hirdetésszervezővel és/vagy a Mahir Cityposter Kft.-vel a plakáthelyek és hirdetőoszlopok lefoglalásáról, a Jobbik ugyanakkor nem árulja el, hogy mennyi pénzt fizetett a plakátfelületekért.
A Fidesz sem volt rest – egyrészt a törvényalkotási kedv ismételten megnőtt, hiszen a kormány benyújtott egy törvénytervezet, amellyel azt próbálja megakadályozni, hogy Simicska plakátcégei a piaci ár alatt biztosítsanak felületet a Jobbiknak a választási kampányban, ezt pedig Kósa Lajos alá is támasztotta, hiszen úgy nyilatkozott, hogy ezáltal „a Jobbiknak is segíthetnek, hogy kiszabadulhassanak Simicska Lajos hálójából”.
Bár a kormány a túl nagy reklámzajra hivatkozva már korábban is próbálkozott Simicska Lajos kárára tenni, hiszen egy javaslat szerint teljesen átszabályozta volna a kültéri reklámpiacot, és gyakorlatilag betiltotta volna az óriásplakátokat. Most azonban nemcsak Simicska Lajos két érdekeltsége, hanem az összes magyarországi plakátcég is nagyon rosszul jár. (Igaz, vannak vállalkozások, amelyek várhatóan kicsit kevésbé rosszul jönnek ki az egészből.) Ezen kívül a Magyar Közlönyben is megjelent egy közterületi reklámfelületekkel foglalkozó kormányrendelet, amely szerint csak önkormányzati engedéllyel helyezhetőek ki közterületre új reklámfelületek, 2021-tól pedig csak azok a már meglévő reklámhordozók maradhatnak köztéren, amelyek megfelelnek a kormány új szabályozásának.
Simicska Lajos Orbán Viktor szakkollégiumi szobatársa, a Fidesz gazdasági ügyeit évtizedekig intéző egykori csúcsoligarcha, a plakátpiac egyik legbefolyásosabb szereplője volt egészen az összeveszésük napjáig, azonban a helyzet megváltozott, hiszen most már mindenhonnan igyekeznek kiszorítani az egykori barátot.
Divat lett a matricázás
Ám nemcsak ez jelezte, hogy a Jobbik plakátjai kiverték a biztosítékot a kormány berkein belül, hanem megindult a nagyszabású átragasztó hadjárat is. Kósa Lajos személyi titkára, Csonka László szervezte a plakátok átragasztását, mivel szerinte a hazug plakátok ellen bármi elkövethető. Vona Gábor pártjának plakátjaira több helyen Simicska Lajos képét ragasztották, de van olyan is, ahol feliratokat ragasztottak rá, majd a Fidesz ifjúsági szervezete is rákapott a matricázásra: a Simicska-fejes „Ez is az enyém!” feliratú matricákkal ragasztgatták össze az Index és a Jobbik irodáinak bejáratát.
Apropó matricázás… Úgy tűnik mostanában ellenzéki körökben is nagy divat lett: egyrészt az „Állítsuk meg Brüsszelt!”. plakátok átragasztása a Kétfarkú Kutya Párt, illetve a Momentum Mozgalom által, majd a szimpatizánsaikat is erre biztatták a „plakátjavító”. matricák osztogatásával.
Elindult a válaszkampányozás
A kormányoldalon országos ellen kampány indult, amelyben „megnevezik azokat a milliárdosokat, akik ellenzéki politikusokat rángatnak”. Soros György Botka László MSZP-s miniszterelnökjelölttel, Simicska Lajos pedig Vona Gábor Jobbik-elnökkel bábozik, amellyel arra céloznak, hogy Soros Györgynek befolyása van a baloldalra, Simicska Lajosnak pedig a Jobbikra - vagyis ne néhány oligarcha dönthessen a választók helyett.
Azonban a Jobbik is folytatja a „Ti dolgoztok – Ők lopnak” kampányát: az új plakátokon Orbán és Mészáros képe mellett az olvasható, hogy „Ők lopnak”, a másik oldalon pedig az, hogy „Mi visszavesszük. Béremelésre fordítjuk”. Azonban nem akar lemaradni a többi párt mögött a plakátolással a Kétfarkú Kutya Párt sem, a plakátjaik egy részét a kormány „Állítsuk meg Brüsszelt!” nemzeti konzultációs kampánya ihlette, bár a plakátkampány reagál a kormány Oroszországhoz fűződő viszonyára is, valamint nyomtatnak ötvenezer A4-es posztert és hatvanezer matricát is készítenek.
Ahogy láthatjuk, idővel minden változik: ami eddig nem volt jellemző, az már lassan teljesen normálissá válik, hiszen eddig nem volt divat köztörvényes bűncselekménnyel vádolni, vagy politikai bábként ábrázolni másokat, ám a politikai sárdobálás előbb utóbb minden felületen utat tör magának. Azonban a véleménynyilvánítás szabadsága továbbra is érvényben van – mutatják ezt az átragasztások és a matricázások bevált gyakorlata. Az azonban tény, hogy a figyelemfelkeltés rendkívül hatékony eszközeinek lehetünk szemtanúi, legyen az akármennyire is szokatlan, történjék az bármelyik oldalról, ugyanis a rendkívüli megoldások azok, amelyek kiverik a biztosítékot akár pozitív, akár negatív értelemben.