A Fidesz és a hozzá közel álló szervezetek a Telex szerint 369 millió forintot költöttek politikai hirdetésekre a közösségi oldalakon az előválasztás idején. A nagyrészt Karácsonyra felépített ellenkampány azonban mehet is a levesbe, mivel kiderült, hogy Márki-Zay Péter lesz az ellenzék közös miniszterelnök jelöltje.
Már az előválasztás befejezte utáni napon azzal kezdték el támadni Orbán kihívóját, hogy ő egy „baloldali karrierpolitikus” aki „paktumot” kötött Gyurcsány Ferenccel. A HVG számításai szerint több mint ötvenmillió forintot költöttek el a Fidesz politikusai és influenszerei Facebookon az utóbbi tíz napban hirdetésekre. Ez az összeg már arra ment el, hogy immáron a hajóágyúkat – Karácsony után – az új célpontra, Márki-Zayra irányítsák.
Amikor még Karácsony volt a fő ellenfél
A Fideszhez és a hozzá közel álló szervezetek 369 millió forintot költöttek politikai hirdetésre a közösségi oldalakon az előválasztás idején - írja a Telex a reklámköltségeket számba véve. Ez az összeg jóval magasabb, mint amit az ellenzéki pártok és szervezetek költöttek, amelyek valóban érdekeltek voltak az előválasztás során.
A hvg.hu számításai szerint Európában ősszel csak a német pártok fordítottak több pénzt kampányfilmjeikre, mint az ellenzéki előválasztásban közvetlenül nem is érdekelt Fidesz.
A kormánypárt elköltött tehát jó sok pénzt: de mire is? Leginkább arra, hogy bebizonyítsa, hogy az egész ellenzéki előválasztás fölösleges, csak egy színjáték, mivel a végén úgyis Gyurcsány Ferenc jelöltje nyer. Fideszes politikusok és velük szoros kapcsolatban lévő elemzők ki is jelentették, hogy bizonyosan Karácsony lesz a befutó, Márki-Zay Péternek pedig nincs is esélye, hiszen ő nem Gyurcsány embere.
Hogy mennyire nem számoltak a végső győztessel, arra jó bizonyíték a „Stop Gyurcsány, stop Karácsony!” nevű fideszes aláírásgyűjtés is. De ami még ennél is jobb „bízonyiték” lehet, hogy a mostanság mozikba kerülő „Elk*rtuk” című filmbe még Karácsony Gergely is bekerült, azt sugallva, mintha neki bármi kulcsszerepe lett volna a 2006-os események idején. (Kíváncsian várjuk, hogy sikerül-e utólag bele tenni Márki-Zay Pétert a filmbe, esetleg mondjuk futárként ő vitt pizzát a rendőrőknek)
Akit igazán sokkolt a Márki-Zay Péter győzelme
A Karácsonyra felépített ellenkampány aztán mehetett is a levesbe: miután a Fidesz hónapokon át "Stop Gyurcsány, Stop Karácsony!" kampányt folytatott, kiderült, hogy egészen másvalaki lesz az ellenzék miniszterelnök-jelöltje.
A kormánypárti kommunikációs gépezetnek viszonylag gyorsan kellett végrehajtania a fordulatot. Már hétfőn azzal kezdték el támadni Márki-Zay Pétert, hogy ő egy „baloldali karrierpolitikus” aki „paktumot” kötött Gyurcsány Ferenccel.
A fideszes kötődésű influenszerek és újságírók szerint Márki-Zay Péter egyszerűen nem lehet jobboldali, hiába állítja ezt magáról. Érdekes azonban, hogy korábban egyáltalán nem kérdőjelezték meg Márki-Zay jobboldaliságát, pedig többször beszélt már arról a múltban, hogy ő egy vidéki, keresztény, hétgyerekes édesapa, aki többek között megtartaná a fideszes családtámogatási rendszert.
A Fidesz egyik legfontosabb médiumának számító Magyar Nemzet elég szemléletesen megmutatta, hogy a kormánypárt melyik oldalra is pozicionálja Márki-Zayt:
Bizonyosak lehetünk benne, hogy amíg ki nem találnak valamilyen erősebb lejárató szöveget, addig a csapból is az fog folyni, hogy Márki-Zay „Brüsszelbarát”, aki adót akar emelni, csökkentené a béreket és ráadásul még az illegális bevándorlást is támogatná – ahogy állítja az a videó, amelyet a különböző települések hivatalos kormánypárti pártoldalai osztanak a Facebookon. A rövid filmecske végén még a Fidesz anyagainak elmaradhatatlan szereplője, Soros György is megjelenik.
A lejáratóakció teljes profizmusát talán a Fidelitas mutatta be, amely egymás mellé tette Márki-Zay Péter és Nicolae Ceaușescu portréját. A Momentum nem hagyhatta nem leütni ezt a magas labdát: ők kirakták az Orbán által építtetett Pancho Aréna mellé a román kommunista diktátor stadionját is.
Mennyi az annyi és mi lesz még?
A HVG számításai szerint több mint ötvenmillió forintot költöttek el a Fidesz politikusai és influenszerei Facebookon az utóbbi tíz napban hirdetésekre. Rákay Philip, a Patrióta műsorvezetője 10 009 349 forintot, Deák Dániel kormánypárti elemző 10 531 760 forintot, Bohár Dániel a PestiTV riportere pedig 6 100 401 forintot kapott október tizedike óta. Ez az összeg már arra ment el, hogy immáron a hajóágyúkat – Karácsony után – az új célpontra, Márki-Zayra irányítsák.
Minden jel szerint ez még csak a kezdet: Néző László, a Mediaworks főszerkesztője azt mondta a HírTV Sajtóklub című műsorában, hogy szerinte a kormánymédia még nem ugrott Márki-Zay torkának, azonban „….tudjuk azt, hogy milyen, ha elkezd egy normális, jól szervezett párt ellenségmenedzseléssel foglalkozni. Az azért tud hatni. Ott van Karácsony Gergely példája”
Márki-Zay Péter a vasárnap esti, győzelmi beszédében arról beszélt, hogy jobb- és baloldaliakat, illetve fideszeseket is „szeretettel ölelne magához”, az elmúlt harminc évet pedig „békével” akarja lezárni. Kampányának legismertebb mottója a „nem jobbra, nem balra, csak felfelé” mondat lett.
A lejáratókampány hevessége és gyorsasága jelzi, hogy legalábbis a fideszes „megmondóemberek” egyáltalán nem kérnek az ellenzéki miniszterelnök-jelölt által meghirdetett békéből. Az ellenzéki törzsszavazókról lepattanhat a Márki-Zay ellenes lejáratókampány, a bizonytalan szavazókat azonban elriaszthatják a negatív üzenetek. Feltéve persze, ha a Fidesz nem fogja „túltolni a biciklit” – és az egész nem válik teljesen kontraproduktívvá.