A választások szabadságát és tisztaságát ellenőrző, legnagyobb tekintéllyel rendelkező szervezet, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet a 2014-es magyar választásokat is megfigyeli. A kampányban szerzett tapasztalatok alapján egy közbülső jelentést fogalmaztak meg.
A közbülső jelentés egyértelművé teszi, hogy a magyar választások szabadok. A választások tisztességével kapcoslatban azonban bizonyos "sötét árnyakat" vélnek a megfigyelők felfedezni. Ezek közül a leginkább problematikusnak azt látták, hogy a külföldön élő magyarok szavazati eljárásában jelentős eltérések jelennek meg, ráadásul a levélszavazás biztonsága is megkérdőjelezhető a szakértők szerint.
Szintén súlyosan problematikusnak érezték a kampány azon szabályait, amelyek gyakorlatilag kizárták a pártok megjelenését a kereskedelmi médiában, azonban a civil szervezetek - elsősorban a kormányhoz közeli civil szervezetek - és a Kormány is felléphet, ezzel is sértve a pártverseny semlegességét. Mindezek mellett a bizottság és szakértői szerint a közmédia semlegessége is megkérdőjelezhető. Már csak hab a tortán, hogy a szakértők álláspontja szerint viszonylag alacsony a női jelöltek száma, ráadásul a kisebbségi választási rendszer is a tényleges kisebbségi képviselet ellen hat.
Fontos tudni, hogy az EBESZ kifejezésmódja sokkal puhább, diplomatikusabb, mint egy átlag magyar médiumé. A problémákról aggályokként beszél, a lehetséges visszaélésekre való figyelemfelhívás kihívásként jelenik meg, így az átlag magyar hírfogyasztó számára az aggályokat megfogalmazó jelentés megállapításai kevéssé érik el a ingerküszöböt (már ha egyáltalán). A diplomáciában és a nemzetközi színtéren viszont mindenütt figyelnek az EBESZ jelentéseire, egy-egy következtetés komolyan befolyásolhatja egy ország nemzetközi megítélését, jövőbeni érdekérvényesítő képességét. Ezért is fontos, hogy mi jelenik meg a legtekintélyesebb választások tisztasága felett őrködő szervezet jelentésében a magyar választásokról.
A választások szabadsága és tisztességessége
Korábban már megírtuk. hogy ezek közül a feltételek közül a modern, nyugati értelemben vett demokráciákban a mindenkori komránypártok leggyakrabban a kampány egyenlőségére vonatkozó szabályokat szokták lazán venni: azaz gyakran kormányzati információnak álcáznak egyértelmű kampányüzeneteket. Ennél problematikusabb az, amikor a választójogi szabályok megfelelő alakításával kívánnak maguknak megfelelő környezetet teremteni.
Magyarország 2014-ben: sötét árnyak
Bár azt írtuk, hogy az EBESZ jellemzően a választás után teszi közzé jelentéseit, azonban általában a kampány tapasztalatai alapján ún. közbenső jelentéseket fogalmaz meg. Egy ilyent adtak ki Magyarország tekintetében is. Külön figyelmet érdemel, hogy a dokumentumot már a választások előtt nyilvánosságra hozták. A jelentés az elért eredmények mellett bizonyos problematikus pontokra is felhívja a figyelmet.
A legsúlyosabb probléma: a külföldi választók közötti különbségtétel
Az EBESZ a leginkább problematikusnak a külföldön élő, magyarországi lakcímmel rendelkező és nem rendelkező választók közötti különbségételt tartotta. Ennek alapján ugyanis a magyarországon lakcímmel nem rendelkező polgárok (azaz a külhoni magyarok) rendkívül egyszerűen, levélben szavazhatnbak országos listákra, addig a "kivándorlók", azaz a magyarországi lakcímmel rendelkező, de külföldön élők, csak a fővárosokban, esetleg néhány nagyobb városban található külképviseleteken szavazhatnak. Ez az EBESZ alapján jelentős különbségtételt jelent. A problémát az is fokozza, hogy az EBESZ szerint a postai szavazás biztonsága sem feltétlenül garantált.
Magyarország jobban teljesít? A kormányinformációnak célzott kormánypropaganda biztosan...
Az EBESZ másik fő kifogása a média egyenlőtlensége volt. Az EBESZ azt kifogásolta, hogy számos független szakértő szerint a közmédia függetlensége megkérdőjelezhető.
Mindezeken túl az EBESZ azt is kifogásolta, hogy a kampány szabályai, amelyek csak ingyenes politikai hirdetést tesznek lehetővé, kiszorította a pártokat a kereskedelmi médiából. Ugyanis a kereskedelmi média attól kereskedelmi, hogy nem ad le ingyen szpotokat. Azonban nem zárták ki azt, hogy a kormány közérdekű közleményeket tegyen közzé, s a civil szervezetek is hirdethetnek. Ezzel a "fegyverrel" a kormányzat élt is - a kereskedelmi médiában kizárólag a kormány sikereit ismertető anyagok jelennek meg, illetve a kiszervezett civilek negatív kampánya.
Bár a legsúlyosabb jogsértést, azaz a kormányzat által eladott "Magyarország jobban teljesít" szlogen használatát a Kúria eltiltotta, azonban még így is lehetőség volt a fenti szöveg nélküli hirdetésekre. A hirdetés tényleges betiltását csak az NVB későbbi tiltása eredményezte, miután több magánszemély a Kúria határozatával fordult a szervezethez. A TV2 nem kapott bírságot az ügyben, pedig nem első alkalommal sértette meg a jogszabályt.
Az EBESZ aggodalmát fejezte ki a Magyar Távirati Iroda (MTI) függetlenségével kapcsolatban. Ez azért is fontos, mert az MTI az összes magyarországi közéleti hír hivatalos forrása, így közvetlenül hatással van a megjelenő hírek tartalmára.
Az EBESZ aggodalmát fejezte ki afölött, hogy a médiatartalom felügyeletét ellátó Médiatanács része a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságnak. A Médiatanács elnökét, aki egyben az NMHH elnöke is, illetve a tanács négy további tagját kétharmaddal választja meg a Parlament, kilenc évre. Az EBESZ szerint aggodalomra ad okot a tanács homogén összetétele, oda ugyanis a kétharmaddal rendelkező kormánypártok "delegálhatták" a tagokat.
Nők és kisebbségiek kíméljenek!
Az EBESZ azt is kifogásolta, hogy a jelöltek között viszonylag alacsony a női jelöltek száma. Mindezeken túl a kisebbségi választási rendszer úgy lett kialakítva, hogy a számítási szabályok a népszámlálási eredményekre figyelemmel csak a roma nemzetiségnek lenne esélye a bekerülésre. Azonban számos a roma vezető - a pártválasztás biztosítása érdekében - a nemzetisági regisztráció ellen kampányol, így valószínű, hogy most sem lesz kifejezetten nemzetiségiként megválasztott képviselő a parlamentben.
Merre tovább?
Az EBESZ közbülső jelentésében foglaltak arra utalnak, hogy a korábbi, kisebb jogsértésekhez képest jóval több rendszerszintű problémát fedeztek fel a megfigyelők, így a választásokat követően létrejövő teljes jelentés valószínűleg ezeket bővebben elemzi majd. A diplomáciában és a nemzetközi színtéren mindenütt figyelnek az EBESZ jelentéseire, egy efféle sajnálatos következtetés a választások tisztaságát érintően komolyan befolyásolhatja Magyarország nemzetközi megítélését, jövőbeni érdekérvényesítő képességét. Ezért is fontos, hogy mi jelenik meg a legtekintélyesebb választások tisztasága felett őrködő szervezet jelentésében a magyar választásokról.