Rogán Antal miniszteri kinevezésével október közepén feláll a Propaganda és Tájékoztatási Minisztérium. A hivatalosan Miniszterelnöki Kabinetirodának elkeresztelt intézmény létrehozásával újabb szintre lép a közpénzből finanszírozott kormányzati propaganda.
Az Orbán-kormány 2010-es fennállása óta milliárdokat szórt el a saját magát- és intézkedéseit népszerűsíteni hivatott kampányokra. Idén azonban minden eddiginél több pénzt költöttek erre a célra. Azt, hogy pontosan mennyit, nem lehet megmondani: a kormány gyakorta használja ki a kiskapukat és elsunnyogja a válaszadást. Ráadásul most, hogy a közérdekű adatok igénylését fizetőssé tették, az eddiginél is kevesebben akarnak majd utánajárni a közpénzek költésének.
Mindezek ellenére mi megpróbáltuk összeszedni, mennyi pénzt költöttek el 2015-ben kormányzati propagandára. Arra jutottunk, hogy nagyon sokat.
Széchenyi 2020
Bár kormányunk folyamatos harcot vív a brüsszeli gyarmatosítók ellen, az Uniótól érkező milliárdokat azért nagy duzzogva zsebre teszi. Utána aztán közpénzből hirdeti az uniós fejlesztéseket, illetve az azokra igénybe vehető pályázatokat. (A 2014-es önkormányzati választások körül már volt egy hasonló kampány, akkor 605 milliót költöttek el erre. )
Forrás: Átlátszó
2015 tavaszán az uniós fejlesztések és pályázatok hirdetésére 889 millió forintot költött a kormány. A kis híján egymilliárdos keretből az akkor még baráti Simicska-médiabirodalmon kívül a TV2, az Index és az Origo is részesült. Az RTL Klub és a baloldali sajtóorgánumok azonban hoppon maradtak: hozzájuk nem került egyetlen fillér reklámpénz sem.
„Magyarország erősödik”
Szinte még le sem zárult az uniós fejlesztéseket népszerűsítő méregdrága kampány, máris elindították a következőt. Ezúttal arról értesülhettünk a kormány által előnyben részesített médiumokon keresztül, hogy „Magyarország erősödik!”
Az átlaghoz képest ezúttal egy egészen szerény költségvetésű, mindössze 475 millió forintos kampány kezdődött, amelyen már megint a jól ismert kör osztozott.
Ha Magyarországra jössz...
Áprilisban Orbán Viktor bejelentette, hogy a kormány konzultációt kezd „a bevándorlásról és a terrorizmusról”. Ezzel egy időben a „gazdasági bevándorlók” elriasztására egy újabb plakátkampányt is elindítottak.
Az újabb nemzeti konzultáció éppen olyan volt, mint az eddigiek. A manipulatív álkérdések egymilliárd forintba kerültek nekünk. Május 31-ig összesen 200 ezer kitöltött kérdéssort küldtek vissza, ezért kitolták a határidőt és online is lehetőséget biztosítottak a válaszadásra. Állításuk szerint végül több mint egymillió kérdőív érkezett vissza, és ezek túlnyomó többsége a kormány álláspontját erősítette meg. A konzultáció eredményét újabb plakátkampány keretében kezdték el hirdetni, ennek költségeit sem ismerjük.
A konzultációhoz kapcsolódó, komoly indulatokat szító plakátokét azonban igen: összesen 380 millió forintba kerültek. Azt viszont nem voltak hajlandóak elárulni, hogy kik és milyen megoszlásban részesültek a pénzből.
„A MAGYAR REFORMOK MŰKÖDNEK”
Július 8-án jelentette be Kovács Zoltán szóvivő, hogy összesen 600 millió forint értékben „tájékoztató kampányt indít a kormány, hogy nyilvánvalóvá tegye, a magyar reformok működnek, Magyarország jól döntött, amikor 2010-ben saját utat választott.”
A kampány egyik elemeként kisméretű, színes tájékoztató füzetet juttattak el több mint 4 millió magyar háztartásba, azt azonban nem közölték, hogy az újabb postai akció mennyibe került. Ezt most közérdekű adatigénylés formájában próbáljuk meg kideríteni.
Forrás: kormany.hu
Külföldi kampány a menekültek távoltartására
A magyar kormány több külföldi országban is kampányba kezdett annak érdekében, hogy a menedékkérők számát csökkentse. Nyolcszáz millió forintért a JWT Budapest Marketing Szolgáltató Kft. óriásplakáton, újsághirdetésekben, és az interneten hirdetheti, miért nem érdemes Magyarországra jönni.
Orbánék Amerikába tolták a kormány falovát, Connie Mack-et
Connie Mack volt republikánus képviselő nemrégiben megdöbbentő dolgokat állított a magyar kormány politikájáról. Többek között azt, hogy Magyarország megfelelően és humánusan kezeli a menekültválságot, illetve a kormány elkötelezett a tolerancia és a szabadságjogok mellett.
Mielőtt azonban mellünket döngetve lehazafiznánk az amerikai lobbistát, érdemes utánajárni, vajon miért lett hirtelen a kormány amerikai védelmezőjévé: az egykori republikánus politikus amerikai cégeit a kormány és a Századvég összesen 1,4 milliárdos szerződésekkel bérelte fel négy évre. Mack úr meg is dolgozik a pénzéért, hiszen azóta gyártott egy tumblr accountot és egy facebookoldalt is, amelyeken a magyar kormányt propagálja.
MTVA: a feneketlen kút a kormánypropagandára
Bár a közszolgálati csatornák finanszírozása nem direkt kampánykiadás, a nyolcvan milliárd forintból megújított közmédia igazi feneketlen kútnak bizonyul. Csak az idén 127 milliárd forint ment el erre a célra, 2010 óta pedig összesen körülbelül 600 milliárdnál tartunk. A nézettségi adatok sem tántorítják el a kormányt attól, hogy további milliárdokat pumpáljanak a „közszolgálati médiába”, a jövő évi költségvetésben 77 milliárdot tettek félre a működtetésre.
Propaganda és Tájékoztatási Minisztérium
Amint az a felsoroltakból is jól látszik, a kormány nem spórol, ha saját maga fényezéséről van szó. 2014-ben körülbelül 4 milliárd forintot fordítottak közvetlenül erre a kiemelten fontos célra. A Miniszterelnöki Kabinetiroda felállításával azonban várhatóan újabb szintre lép a kormányzati propaganda.
Forrás: Coub
Rogán miniszterként az eddig felsorolt, összesen 4 milliárdos propagandaköltség hatszorosáról, 25 milliárdról rendelkezik majd. Ezzel megkerülhetetlenné válik a reklámpiacon. Az összeg nagyságát jól mutatja, hogy a Magyar Reklámszövetség 2014-es kimutatása szerint a teljes reklámtorta 189 milliárdot tett ki. Bár a 25 milliárdot nem lehet teljes egészében reklámra fordítani, ha csak a 4/5-ét használják fel, már a legnagyobb szereplőkké válnak a reklámpiacon.