Kövér László végül marad házelnök. Így kiélvezheti azon új lehetőségeket, amelyeket az új parlamentről szóló sarkalatos törvények a rendelkezésére bocsátanak.
A januárban hatályba lépett új alkotmány előírásai szerint, a parlamentre külön sarkalatos törvénynek kell vonatkoznia. Ennek megalkotása áthúzódott 2011-ről erre az évre, míg végül tegnap fogadta el a T. Ház. A jogszabály számos olyan kérdést tartalmaz, amely eddig legfeljebb a házszabályban vagy más törvényekben jelent meg. Így például a képviselők fizetéséről és jogállásáról szóló törvényt is magába olvasztja.
Talán az sem véletlen, hogy a kormány 2012. március 14-én nyújtotta be az országgyűlésről szóló törvényt. Kitűnő kommunikációs képességéről tanúbizonyságot téve, a négynapos ünnep és a sajtócsend előtti délután adta be a törvényjavaslatot. A dolog külön pikantériája, hogy a törvényjavaslat rendelkezése szerint, a Demokratikus Koalíció (DK) nem alakíthat parlamenti frakciót.
Amellett, hogy a sarkalatos törvény számos más jogszabályt magába foglal, régi-új intézkedéseket és intézményeket is életre hív. A házelnök őrséget kap és létrejön a háznagy, valamint a nemzetiségi szószóló tisztsége is, illetve – sok más intézkedés mellett – módosítja a frakcióalakítás szabályait.
Új tisztségek
Az egyik új tisztség, amelyet a parlamentben létrehoz az új törvény, a háznagy elnevezést kapja. Ő lesz a házelnök politikai helyettese. Személyét az Országgyűlés egyszerű többséggel választja meg. Nem előírás, hogy képviselő legyen. A háznagy tisztsége fölösleges pozíciógyártásnál többet egyelőre nem jelent. Feladatai elvégzésére már most is ott vannak az alelnökök. A pozíció birtokosa ráadásul szavazati jogot sem kap, illetve a főbb házelnöki jogköröket nem is gyakorolhatja.
A másik új tisztség a nemzetiségi szószóló. A tavaly elfogadott választójogi törvény szerint, kedvezményes mandátumot kaphatnak a listát állító és ezer aláírást összegyűjtő képviselők. Ha megkapják egy rendes képviselőre leadott szavazatok egynegyedét, akkor teljes joggal részt vehetnek a parlament munkájában. Ha ennél kevesebb voksot gyűjt az adott kisebbségi képviselőjelölt, akkor úgynevezett szószólót küldhet a parlamentbe.
A szószóló tanácskozási joggal rendelkezik, a házbizottság engedélyével felszólalhat a parlamentben, de szavazati joga nem lesz. Viszont részt vehet a nemzetiségeket képviselő bizottság munkájában. A kormány képviselőjéhez kérdést intézhet, de interpellálási joga nem lesz. Ez az intézkedés tipikusan róka fogta csuka, vagy csuka fogta róka, ugyanis ha nem kapja meg a megfelelő számú szavazatot a nemzetiségi jelölt, akkor minimális jogai lesznek, szavazati joga nem. Engedéllyel szólalhat fel, de legalább a bizottsági ülésen részt vehet, ami mellesleg eddig sem volt tilos.
Kövér fegyelmezhet és őrséget is kap
A házelnök az őrség mellé rendészeti jogkört kap, ami kettős jellegű lesz. Fegyelmi jogkörében kizárhat vagy felfüggeszthet képviselőket, akik nem felelnek meg a „házirendnek”. A jogkör másik része pedig a parlament, a képviselői irodaház, valamint az országgyűlés hivatalának egyéb épületeiről és a személyzete fölötti jogból tevődik össze. Igazán „megnyugtató", hogy Kövér László rendészeti jogkört kap: hatalmát megnövelik és minden bizonnyal ő lesz a parlament fura ura, aki majd rendet tesz a képviselők között. Úgy tűnik, a csengő és a kalapács kevés volt a honatyák és honanyák féken tartására.
A köztársasági őrezredből kiválik az a csoport, amely eddig a házelnök és az épület védelmét látta el, és a továbbiakban önálló házőrségként fog működni. Jelenleg a házelnök nem utasíthatja a rendőrség kötelékébe tartozó őrezredet, hanem a miniszterelnökön keresztül kell kérnie a belügyminiszter, illetve az országos rendőrfőkapitány segítségét. Ez azonban az új törvénnyel megváltozik. Nem elég, hogy rendészeti jogköre lesz Kövér Lászlónak, kap mellé „katonákat" is, akik foganatosíthatják a házelnök kívánalmait. A kérdés csupán az, hogy az erőszak miként hajtható végre a mentelmi joggal rendelkező képviselőkön.
Minden, amit a képviselők(ről), tudni szeretnén(e)k
A törvénytervezet már most kimondja a polgármesteri és a parlamenti képviselői tisztség összeférhetetlenségét. Igaz, ennek szabályai 2014-től lesznek érvényesek. A tervezet szintén összeférhetetlennek tartja a képviselői mandátummal a kormányhivatalnoki tisztséget, a megyei közgyűlési elnöki, illetve a helyhatósági képviseleti posztot. Azonban egy késői módosító révén, a politikusok munkahelyükön mégis dolgozhatnak – bár ezért pénzt nem kaphatnak. Ez persze ütközik több más szabállyal, de ezekkel a részletekkel a Ház nem untatta magát.
Ezentúl az országgyűlési törvény fogja meghatározni a képviselők javadalmazását, a vagyonnyilatkozatra vonatkozó szabályokat, és szinte minden egyéb területet, ami a képviselők jogállásáról szól. Örömmel tölt el minket, hogy az átláthatóság és a vagyonhalmozás megakadályozása érdekében (igaz, csak 2014-től) megakadályozzák a tisztségek halmozását.
Jolly Joker frakcióalakítás
Az új törvény a jelenlegi házszabálynál szigorúbban szabályozza a frakcióalakítás jogosítványait is. Így csak azok az önálló pártok/képviselőcsoportok alakíthatnak frakciót, amelyek az országgyűlési választáson átlépték az öt százalékos parlamenti küszöböt. Ez azt jelenti, hogy az MSZP-ből tavaly ősszel kivált, és a Demokratikus Koalícióhoz csatlakozott tíz képviselő ebben a ciklusban nem hozhat létre új frakciót.
„28§(1)Képviselőcsoport alakítására a képviselők előző, általános választásán országos pártlistát állító és mandátumot szerző, ugyanazon párthoz, vagy annak jogutódjához tartozó képviselők jogosultak. A képviselők előző, általános választásán közös országos listát állító és mandátumot szerző pártokhoz, illetve azok jogutódjához tartozó képviselők közös vagy önálló képviselőcsoport alakítására jogosultak.”
Ha nem lenne még elég, emellett – a törvénytervezet rendelkezése szerint – képviselői frakció csak 12 tagtól lehetséges (mint tudjuk, az MSZP-ből tízen váltak ki a DK miatt), így még mindig szaporodniuk kellene Gyurcsányéknak. Az exminiszterelnök új pártjának esélye sem volt. Ebben a ciklusban már biztos, hogy nem lesz saját frakciójuk.
A kormány többszörösen bebizonyította leleményességét. Nem csak a benyújtási furfanggal vívta ki „megbecsülésünket”, hanem a rendkívüli intézkedésekkel is, amelyekkel tovább központosít. Úgy irányít és fegyelmez, ahogyan csak akar.