Kormányra kerülése óta világosan látszott, hogy a Fidesz módszeresen halad előre abban, hogy államosítson mindent, amit csak lehet. Kétség nem férhet hozzá, hogy az erről alkotott markáns elképzelését a párt konzekvensen végrehajtja, még akkor is, ha sok esetben nem hajlandó számolni az ezzel járó negatív következményekkel.
Pár hónappal ezelőtt már összeszedtük, hogy mikor, mit és miért terelt állami kézbe a Nemzeti Államosítás Kormánya. Az azóta eltelt időben sem tétlenkedett a kormány: ezúttal a Takarékbank, az ELTE intézményei, a szociális intézmények, az iskolák, sőt, az időjárásjelentés került sorra.
A TakarékBank
2012 augusztusában a Magyar Fejlesztési Bank szerződést kötött a Deutsche Zentral-Genossenschaftsbank AG-vel, hogy megszerezze annak a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt.-ben (TakarékBank) meglévő részvényeket és átváltoztatható kötvényeket magában foglaló tulajdoni részesedését. A HVG információi szerint az MFB több, mint 5 milliárd forintot fizet a Takarékbank 38,5 százalékos részvénypakettjéért a német banknak.
A Gazdasági Versenyhivatal szerint nincs szükség a fúzió engedélyezésére, mivel a társaság közgyűlésében az MFB a legfeljebb negyven és fél százalékos részesedés megszerzésével nem kerül többségbe, illetve a továbbiakban sem lesz jogosult a vezető tisztségviselők többségének megválasztására vagy visszahívására. A GVH szerint a részvényvásárlási tranzakció a versenytörvény értelmében nem minősül összefonódásnak, így ahhoz nem szükséges a hivatal engedélye.
Az időjárásjelentés
Bár minket már nehéz meglepni, arra a hírre, miszerint “új törvény készül, ami növeli az állami szerepvállalást a meteorológia területén, hogy a meteorológiai szolgálat ne legyen kiszolgáltatva a piaci viszonyoknak” még mi is felkaptuk a fejünket. Illés Zoltán a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyért felelős államtitkára a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kifejtette, hogy az időjárás-előrejelzés monopólium, nagyon szűk ugyanis az a kör, amely az időjárási adatokat pontosan mérni, értékelni, elemezni tudja és képes prognosztizálni belőle.
A tervek szerint az új törvény azt mondja ki, hogy a meteorológiai adatok begyűjtése állami szerep, amelyet az állam finanszíroz, és nem támogatja, hogy magánmeteorológiai társaságok elemzéseket adjanak.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat működési költségeinek felét kell saját erőből előteremtenie jelenleg. Illés Zoltán kiemelte, a törvényi szabályozással arra törekszenek, hogy ezen a területen minél nagyobb legyen az állami szerepvállalás, és az OMSZ ne legyen kiszolgáltatva a piaci viszonyoknak, ne kelljen az információkat eladnia bevételeinek növeléséért.
Az oktatási intézmények
2012. október 27-én nyújtotta be a kormány az országgyűlésnek azt a törvényjavaslatot, amely a köznevelési feladatot ellátó önkormányzati intézmények állami tulajdonba vételéről gondoskodik.
Az emberi erőforrás miniszter Balog Zoltán által jegyzett javaslat megalkotását azzal indokolják, hogy a jogszabályok eddig még nem rendelkeztek arról, hogy a települési önkormányzatok és társulásaik fenntartásában működő köznevelési intézmények, az ott tanuló diákok és az ott dolgozók, továbbá a települési önkormányzatoknál foglalkoztatott, a köznevelés helyi irányítását ellátó közszolgálati tisztviselők hogyan, milyen szabályok alapján kerülnek át az önkormányzati fenntartású köznevelési intézménnyel egy időben az intézményfenntartó központhoz.
A javaslat ennek megfelelően rögzíti, hogy az érintett intézmények 2013. január 1-jével – a Klebelsberg Intézményfenntartó Központba történő beolvadással – állami fenntartásba kerülnek. A fenti szabályozás azonban nem tehermentesíti az önkormányzatokat: a 3000 főnél népesebb települések főszabály szerint - egy nyári salátatörvény módosításának “köszönhetően” - tulajdonjog nélkül is felelősek maradnak az iskolai vagyon fenntartásáért.
Az ELTE intézményei
A 2012. október 17-i Magyar Közlönyben szerepel az a kormányhatározat (1456/2012.), amely szerint a 4082/23 helyrajzi számú ingatlan – a BME és az ELTE bogdánfy úti sporttelepei – a Nemzeti Sportközpontok kezelésébe kerül.
Kalina Gergely, az ELTE Hallgatói Önkormányzatának elnöke a hírre így reagált: ”Miközben a felsőoktatásból újabb milliárdokat vonnak ki, az egyetemi polgárság egészséges életmódját és szórakozását, kikapcsolódását biztosító ingatlanokat is elveszik az ELTE-től. Ezt senki nem magyarázhatja meg, és semmilyen érvvel nem győzhet meg minket arról, hogy ez az érdekünket szolgálja.”
A szociális és gyermekvédelmi intézmények
2011. október 28-án nyújtotta be az országgyűlésnek a kormány az egyes szakosított szociális és gyermekvédelmi szakellátási intézmények állami átvételéről szóló törvényjavaslatot, amely alapján állami kézbe kerülnek a települési önkormányzatok által fenntartott gyermekvédelmi szakellátó intézmények, valamint a fogyatékosokat, pszichiátriai és szenvedélybetegeket ellátó otthonok.
Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter előterjesztése 2013. január 1-jével 42 szociális és 126 gyermekvédelmi intézmény állami fenntartásba vételét indítványozza. A megyei önkormányzatok szociális és gyermekvédelmi intézményeinek átvétele már idén év elején megtörtént. Most állami feladattá válhat a fogyatékkal élők, a pszichiátriai és szenvedélybetegek szakosított ellátása, valamint a gyermekvédelmi szakellátás biztosítása is. Azaz, az eddig a települési (jellemzően városi) önkormányzatok által fenntartott intézmények is átkerülnek az állam(igazgatás)hoz.
Az állam ezzel együtt átveszi az intézményekhez kapcsolódó ingó és ingatlan vagyont, valamint a vagyoni értékű jogokat, illetve 2013. június 30-i hatállyal az átvett vagyonhoz kapcsolódó önkormányzati adósságokat, ha fejlesztési, beruházási céllal keletkeztek. Az állami tulajdonba kerülő vagyon kezelője a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság lesz. Az idősek és a hajléktalanok ellátása továbbra is kötelező önkormányzati feladat marad.
A biztonsági gáztározók
2012. október 12-én nyújtotta be az országgyűlésnek Lázár János a fölgázellátásról és a nemzeti vagyonról szóló törvény módosítását. A javaslat az így létrejövő biztonsági gáztározók állami tulajdonba vételéről, valamint a már meglévő tározók állami elővásárlási jogáról gondoskodik.
Az indoklás szerint “a lakossági fogyasztók érdekeinek előtérbe helyezése indokolja azon szabályok megalkotását, amelyek biztosítják a stratégiai jelentőségű földgázkészletekkel való gazdálkodás jelenleginél szigorúbb társadalmi és állami kontrollját.”
A törvényjavaslat általános vitája során kiderült, hogy Szőreg 1. nevű tározóról van szó, amelynek bő 26 százalékos tulajdonrésze a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) kezében van, míg a többségi tulajdonos a Mol Nyrt. Az 1.900 millió köbméter kapacitásból 1.200 millió a biztonsági készlet, a többi kereskedelmi célú. A vitában Rogán Antal arra utalt, hogy az elővásárlási jogot azért kell törvénybe foglalni, nehogy az egyetlen biztonsági tározóban meglévő üzletrészét a mai tulajdonosa átadja egy másik cégnek, az pedig olyan társaságnak adja tovább, amelynek a tulajdonjoga nem szavatolja az ellátás biztonságát.
És mennyi volt eddig? Hát ennyi: