Éppen a minap írtunk arról, hogy kis országunk mára az Unió egyik legkorruptabbja lett. No nem mintha nem lett volna tele a szekrény korrupciós botrányokkal 2010 előtt, sőt. A helyzet azóta annyiban változott, hogy a korrupció mára nem a rendszer tökéletlenségének velejárója, mára maga a rendszer lett a nemzetállam kifosztásának eszköze. Szűk érdekcsoportoknak kedvező törvényalkotás (lexek), a piacok bekerítése és államosítás utáni újraosztása (trafikok, szerencsejáték-piac), valamint az állami cégek profitjának kiszivattyúzása (Szerencsejáték Zrt., MET-ügy) jellemzi ezt.
Az egyre növekvő gazdasági hátországnak azonban egyre több erőforrásra van szüksége, amit úgy tűnik, a csúcsra járatott pénzszivattyúkkal sem tudnak fedezni. Mi másért lenne szükség újabb és újabb piacok letarolására a prosperáló, diverzifikált piacok, és újabb gyanús közbeszerzésekre az átlátható finanszírozású, valóban az ország javát szolgáló fejlesztések helyett?
Gyanús ügyből pedig van bőven. Íme, a nyár legkínosabb ügyei:
Forrás: parkocka.hu
A hódmezővásárhelyi Tabán Trafik Zrt., alias az új nemzeti trafikellátó
Ismét bomba üzletet kötött a kormány: legalábbis a koncessziónyertes fél, a Tabán Trafik Zrt. szempontjából egészen biztosan. Normális körülmények között a cég nem sok eséllyel indult a Philip Morris, az Imperial JTI és a Logista közös ajánlatával szemben. Utóbbiak részletesebb, komolyabb ajánlata tízszer annyi koncessziós díjról szólt, ami 98 milliárd forintnyi bevételt jelentett volna az államnak, a kormány mégis valamiért a Tabán Trafik Zrt. 9,8 milliós ajánlatát fogadta el, könnyedén lemondva 88 milliárd forintnyi bevételről. Hiába, a fontossági sorrendben az új nemzeti trafikellátó, a Tabán Trafik Zrt. előrébb járt, ráadásul Lázár János szerint a másik három cég rendkívül előnyös, közös ajánlata csupán blöff lehetett. A konklúzió nem is lehetett más: adjuk a koncessziót a hódmezővásárhelyi Tabán Trafiknak.
A cégnek, amelynek tulajdonosa Lázár János jó barátja, cége pedig óriásit szakított a trafikokon is, bizonyíthatóan több mint ötszáz, (a valóságban valószínűleg még ennél is jóval több) koncesszióhoz juttatta a kormánypárt a cég érdekeltségeit, amely a kiosztott engedélyek kb. 10 százaléka. De ez sem volt elég kivételezés Lázár János jó barátjának. Cégét újabb többmilliárdos előnyhöz juttatta a a kormány, amikor úgy írták meg a dohányipari különadóról szóló törvényt, hogy az véletlenül a haveri céget hozza helyzetbe.
A dohányellátó valóban erős védelmet és versenyelőnyt kapott a kormánytól: ugyanis a szerződés alapján, ha a kormány olyan törvényt találna hozni, “amivel rontja a 'nemzeti trafikellátó' nagykereskedelmi tevékenységének feltételeit” – ilyen intézkedés volna a dohány árrésének emelése, a Tabán trafik Zrt.-nek joga lenne azonnal felmondani a szerződést, és milliárdos kártérítést követelni az államtól, vagyis tulajdonképpen a mi adónkból. Reméljük a kormány tényleg a tenyerén hordozza majd a trafikellátót, ha már ilyen “előnyös” üzletet sikerült velük kötni...
Különös pikantériája az ügynek, hogy a dohányvállalat egy esetben nem tarthat igényt kártérítésre, méghozzá, ha többek között az Unió bíróságának döntése miatt kellene a trafikellátó számára hátrányos jogszabály-változtatást hozni. Ez önmagában sejtetni, hogy a kormány óvakodik Brüsszeltől, és van realitása, hogy az Európai Unió nem nézi jó szemmel a korrupt, versenyellenes dohánymutyikat.
Te, melyik ajánlatot választanád? Forrás: nol.hu
Arról nem is beszélve, hogy már a Tabán által benyújtott ajánlatban szerepelt, hogy a trafikellátót nemzetstratégiailag kiemelt beruházássá kellene nyilvánítani. Ez azért volt nagyon fontos, mert ezzel kivédhető a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bevonása. A GVH feladata pedig az lenne, hogy megakadályozza a piacellenes összefonódásokat, a túlzott versenyelőnyt. A Tabán Trafik Zrt.-nek pedig ez azért nem hiányzik, mert partnerével, a British American Tobaccóval együttes részesedése majdnem 40 százalék, ami erőfölényes, versenyellenes helyzetet teremt – ami, ha a GVH engedélyét sem kell kitérni, meg is valósul majd.
És hogy ennek a kivételezésnek a szükségességét hogyan sikerült megindokolni? Már az is érdekes, hogy a végleges szerződés, szinte egy az egyben megegyezik a Tabán Trafik ajánlatával, de ezután még rendeletbe is foglalták szinte szó szerint a Tabán által megszövegezett indokot, vagyis, hogy a tevékenység megkezdésének mielőbbi biztosítására és az ellátás biztonságának megteremtése érdekében van szükség a kivételes bánásmódra. Kíváncsiak vagyunk, mikor emelkedik nemzetbiztonsági fontosságú szintre a dohánybiznisz dohánymutyi.
Álmodtam egy barackfáról...
Nyár nem telhet el a rengeteg finom gyümölcs nélkül. Tudja ezt a Fidesz is, a földmutyi idén tovább terjedt a mányi gyümölcsösökre. A helyzet a szokásos: adott egy családi vállalkozás (Idared Kft.), amely 8 éve gondozásba vett egy rossz állapotban lévő állami kajszibarackost. 2011 óta, évente újítandó szerződéssel hivatalos használói is földnek, azóta pedig remek, egészséges gyümölcsössé nevelték. Idén 6 millió forintba kerülő előmunkálatokat elvégezték, és 50-60 milliós bevételre számítottak.
Ám ezt a termést már valaki más kezdte el szüretelni, mondván, idén nem az addigi művelő nyerte a pályázatot (ami az addigi években nem is volt). Az egyik új földhasználó egyébként Balogh Zoltán László, egy Komárom-Esztergom megyei fideszes képviselő. A pórul járt családi vállalkozás tulajdonosa, Schnaider László beperelte a Nemzeti Földalapkezelőt, néhány hete pedig megjelentek nála a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei...
Vissza a városba, ahol pörög a szállodabiznisz
Budapest belvárosa, az V. kerület a miniszterelnök "kötélbarátja", Garancsi István, Videoton-tulajdonos és MET-résztulajdonos számára hozott egy szerény kis munkát a Dorottya utcában. A Market Építő Zrt. stadion után szállodát fog építeni.
Érdekes egyébként a hotel mögött álló cég története is: a vállalat 10 százalékos tulajdonosa Giró-Szász András, kormányzati kommunikációs államtitkár. Az ingatlanhoz úgy lett köze, hogy az önkormányzat 5 éve eladta az ingatlanokat tulajdonló cégét, a Belvárosi-Lipótvárosi Ingatlanfejlesztő Zrt.-t, egy luxemburgi alapnak 2,7 milliárd forintos áron, amelynek Giró-Szász sógora, Serfőző Péter lett a vezérigazgatója. A cég ezután átkerült egy seychelles-i offshore céghez. Serfőző továbbra is a posztján maradt, majd a cég a magyar tulajdonosokhoz került, akik között ott van már Serfőző mellett Giró-Szász is. Így kell az önkormányzati vagyont offshore-osítani.
A MET sikersorozata az állami közbeszerzéseken
Ne gondoljuk, hogy Garancsinak egy szimpla kis szállodaépítéssel szúrják ki a szemét. Az offshore hátterű MET Magyarország Zrt. új állami erőforrások után nézett, és talált is. Májusban és júniusban hat, összesen 2 milliárd 783 millió forint értékű közbeszerzést nyertek különböző állami és önkormányzati tendereken, egészen pontosan a GYSEV Zrt., Eger, Szeged, Gyula, Kiskunhalas és Jánossomorja tendereit.
Nem telt eseménytelenül a nyár a mutyigépezet számára sem, amíg a szerencsésebbek nyaralni voltak, a kevésbé szerencsések pedig utazás nélkül próbálták átvészelni a meleget, ismét rengeteg állami pénz vándorolt baráti zsebekbe.