Habár virsli és sör nem volt, a beszámolók és felvételek alapján az állami párválasztó első hétvégéje inkább hasonlított egy minimajálishoz, mintsem funkcióját betöltő párkereső programhoz - bármilyen is legyen az. Amellett, hogy a részvétel nagyon alacsony volt mind Budapesten, mind a vidéki városokban, a többnyire a gyereknappal összekötött eseményeken leginkább kisgyerekes családok és idősebb, nyugdíjas emberek vettek részt.
A tanulságok alapján a célközönség távol maradt az programoktól: a felvételek és beszámolók alapján egyetemistákat, vagy más 20-30 év közötti fiatalokat csak elvétve lehetett látni a rendezvényeken, és ők is többnyire a szervezőcsapatot, vagy a fellépőket erősítették. Ahogy egyes médiumok humorosan megfogalmazták: ha a hatalmon múlik, tuti szinglinként halunk meg.
Ez nem is feltétlenül baj - tesszük mi hozzá. Úgy tűnik ez a projekt is az fideszes-állami kultúrharc része.
A célközönség máshol járt
Már a szombati pécsi rendezvény részvevőinek összetétele is megerősítette, hogy valami nincs rendben a rendezvény körül: vagy a marketinggel volt a baj, vagy a szervezéssel, vagy csak a célközönséget, a 20-30 év közötti korosztályt ennyire nem mozgatja meg egy állam által szervezett program, főleg, ha párkeresésről volt szó. A rendezvénysorozat bukását csak megerősítették a vasárnap délutáni-esti programok, ahol szintén az előbb tapasztalt jelenléggel találkotunk: táncos fellépőből több volt, mint párkeresőből, vagy nézőből, és a résztvevők többségét vasárnap is leginkább a kisgyerekes családok, valamint az idősebb rétegek tették ki. Így, aki valóban élete szerelmét akarta megtalálni a szombat/vasárnapi programokon, annak nagyot kellett csalódnia.
Az állami párkereső buktájában természetesen semmi meglepő nincsen: a célközönséget már rég elriasztotta magától a kormány. Pont azokat a fiatalokat próbálták meginvitálni az állami párválasztóra, akiknek a jövőjét részben, vagy egészben már tönkretették az unortodox gazdaságpolitikával, és a felsőoktatási rendszer szétverésével. (Utóbbi nem csak a most egyetemre készülőket érinti, hanem a forráskivonás miatt a jelenlegi egyetemistáknak is egyre nehezebb körülményekkel kell szembenézniük saját intézményeikben.) A nehéz körülmények között a fiataloknak egyre nehezebb munkát találni, a legkritikusabb csoportban, a 15-24 éves korosztályban a munkanélküliségi ráta rekordszintre ugrott: ebben a korosztályban majdnem minden harmadik aktív fiatal munkanélküli. A kilátástalan helyzet miatt a fiataloknak nem meglepő módon egyre kevesebb idejük jut a magánéletre: vagy külföldre migrálnak, vagy szabadidejük terhére még több időt áldoznak be a karrierépítésre annak érdekében, hogy legyen egyáltalán állásuk.
Mindemellett jó konzervatív pár látszatát keltve a Fidesz nagyot tévedett: az a célközönség, akit el szerettek volna érni, már nem a csárdásra ropja, és nem népi viseletben keres párt magának.
Gyenge szervezés és botrányok
A szervezők inkompetenciáját jól mutatja, hogy a programok helye és ideje is csak a rendezvény előtt pár nappal derült ki, és a marketing is elég gyenge volt. Nem beszélve arról, hogy a rendezvénysorozat első hétvégéjét a vizsgaidőszak kellős közepébe szervezték, amikor a célközönségnek van fontosabb programja is, mint az állami párkeresés.
A rendezvényhez több botrány is kapcsolódott: először az állami párválasztó facebook oldalán kellett a kommenteket törölni, majd a kommentelési lehetőséget letiltani, mivel kellemetlen kérdések és párbeszédek jelentek meg az oldalon. Végül magát az oldalt is törölték, a hivatalos facebook oldal alig több mint 2 napot élt.
Mindeközben az ultrák is bejelentették, hogy párt akarnak maguknak találni az állami tánc és párválasztón. Valószínűleg ez lehetett az a pont, amikor még az is elhatározta, hogy távol marad az eseménytől, aki korábban még gondolkodott rajta.
A rendezvény sem volt zökkenőmentes: melegnek látszó fiatalok csoportja "zavarta meg" az eseményt. Akik nem csak azért nem voltak szívesen látott vendégek, mert görbetükröt mutatva próbálták felhívni a figyelmet a programsorozat alapvető problémáira.
A propaganda dübörög, miközben milliókat költöttek el a semmire
A felelős államtitkár nem meglepő módon hatalmas sikernek könyvelte el az állami párválasztót, még annak ellenére is, hogy minden felvétel és beszámoló azt bizonyítja, hogy hatalmas bukta volt a rendezvény. A sikerpropagandát már megszokhattuk az elmúlt években, és ha nem hinnénk a szemünknek, még tényleg úgy gondolhatnánk, hogy eljött a Kánaán. A valóság ennél makacsabb: 10 millió forint elment a semmire, hiszen a célközönségből senkit sem érdekelt a rendezvény. Ennek ellenére a propagandagép tovább fog dübörögni, és ősszel jön az állami párválasztó 2.0, bizonyára hatalmas sikerrel!