A trafiktörvény 2011 decemberi benyújtása óta követtük figyelemmel az idén júliusban megnyíló Nemzeti Dohányboltok sorsát. Már az ötlet felmerülésekor leírtuk, hogy miért tartjuk problémásnak (és némiképp álszentnek) a dohánytermékek árusításának állami kézbe vételét.
Az sem kerülte el a figyelmünket, amikor a különböző lobbiérdekek miatt húzódott-halasztódott a jogszabály elfogadása, amelyet több alkalommal is ezekre való tekintettel farigcsáltak a kormányzati képviselők. Legutóbb például idén februárban, amikor jócskán kiterjesztették az ezekben az üzletekben árusítható termékek körét.
A napokban azonban újabb fordulatot vett a „trafikmutyi”. A hvg fideszes forrásokból úgy értesült, hogy kormánypárti potentátok döntöttek arról ki nyeri el a dohányboltok üzemeltetésének koncessziós jogát. Időközben már az is kiderült, hogy az internetes hírportál (többek között) Hadházy Ákos fideszes szekszárdi képviselőtől szerezte értesüléseit.
Hogy teljes legyen a történet, áprilisban Lázár János újabb módosító indíványt nyújtott be az országgyűlésnek, amely a dohánytermékeken lévő árrés alapos megemelésével biztosítja, hogy mindenképpen jó üzlet legyen a „koporsószögek” árusítása.
Forrás: SZOLIDARITÁS Szombathely
Nem valós pályázók, csak strómanok
Miután a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. április 22-én hozta nyilvánosságra a trafiküzemeltetési jogokat elnyerő vállalkozások listáját, gyorsan kiderült, hogy van néhány „érdekes” eset. Ezek után az Index egyik újságírója telefonált néhányat – egy vesztes trafikos nevében – a nyerteseknek. A lefolytatott rövidke beszélgetésekből arra lehet következtetni, hogy nem a valós koncesszió-tulajdonosokról, hanem bizony strómanokról van szó.
Frakciódöntés
Április 26-án a hvg. hu internetes hírportál fideszes forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy „a kormánypárt helyi potentátjai osztották el a dohányboltok üzemeltetésének jogát”. A lap információi szerint a módszer a következő volt: a választókerületi elnökök véleményezésre megkapták a területükön dohánybolt nyitására pályázók listáját, majd a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. ez alapján hozta meg döntését.
A vádakat közös sajtótájékoztatón cáfolta Lázár János és Giró-Szász András, felszólítva a névtelen forrásokat, hogy nevükkel vállalják fel a rágalmakat. Nem kellett sok időnek eltelnie, hogy Hadházy Ákos, szekszárdi fideszes képviselő eleget tegyen a felszólításnak. A vele készült interjúból így már pontosan tudjuk, hogyan is zajlott a „pályáztatás”:
„Nem formális frakcióülés volt, hanem egy politikai egyeztetés, amely eredendően az aláírásgyűjtésekkel foglalkozott. A frakciótagok voltak jelen, és a végén a polgármester, a választókerületi elnök szólt, hogy itt van a jelöltek listája. Kérte: nézzük meg, ki az, akit ismerünk és ki az, aki megfelelő jelölt lehet.”
A civilben állatorvosként is dolgozó helyi politikus szavait az interjú megjelenését követően Horváth István, Szekszárd polgármestere cáfolta meg. Elmondása szerint sem frakcióülés, sem politikai egyeztetés nem volt a pályázatok ügyében. Arra a kérdésre azonban, hogy mégis mi lehetett frakciótársa célja a nyilatkozattal, nem tudott válaszolni.
Erre mi sem találunk logikus érvet. Különösképpen figyelembe véve azt, hogy az ilyesfajta viselkedés komoly következményekkel szokott járni a Fidesz háza táján. ( Lásd Bencsik, Ángyán, Holoda lemondásáról szóló írásainkat.) Hadházy szerint két lehetséges út áll előtte: vagy komoly retorziókra számíthat, amely eddigi politikai pályafutása végét is jelentheti, avagy elmarad a megtorlás. A helyzetet körülbelül mi is így látjuk, de azt olvasóink megítélésére bízzuk, hogy melyik verziónak adnak nagyobb eshetőséget.
View Trafikmutyi - A Te kedves egészségedre! in a larger map
Jó biznisz a haveroknak
Mi is kaptunk a dohánymutyival kapcsolatos írásainkra olyan olvasói reakciókat, amelyek arról szóltak, hogy nem is olyan jó üzlet ez, hisz sok koncessziós jogot sikertelenül hirdettek meg.
Való igaz. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. április 22-én hozta nyilvánosságra a trafiküzemeltetési jogokat elnyerő vállalkozások listáját. Ebből az derül ki, hogy 3589-en adtak be pályázatot. Mivel sokan több bolt üzemeltetésére pályáztak,július 1-jén 5415 dohánybolt nyílhat országszerte. (Itt meg tudjátok nézni, hogy a jelenlegi állás szerint hol nyílik trafik.)
Ezek megoszlása azonban meglehetősen egyenlőtlenre sikeredett. Az árusítás csupán 1717 településen indulhat el, ami azt jelenti, hogy 1417 olyan, kétezer lakosnál kisebb település van, ahol (jelen állás szerint) nem lehet majd semmilyen dohányterméket venni.
Mielőtt azonban még nagyon aggódnánk, mindenkit megnyugtatunk: Lázár János, az eredeti törvény benyújtója gyorsba beadott egy újabb törvényjavaslatot (az általa kedvelt egyéni képviselői indítvány útján természetesen), amelyben – biztos, ami biztos alapon – a dohánytermékeken lévő, eddig körülbelül 3-4 százalékos árrést a másfélszeresére, 10 százalékra emeli. Így egy doboz cigaretta ára hamarosan akár az 1000 forint/dobozt is elérheti.
A slusszpoén
Mivel az országgyűlés (a már megszokott módon) seperc alatt fogadta el a lex átlátszót, könnyen lehet, hogy a nagy fideszes trafikmutyi részleteit még hosszú ideig homály fedi majd. Ez a törvény ugyanis arra lett kitalálva, hogy ha bárki (például a Ténytár) túl sok mindent szeretne tudni, és nem Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnak, vagy Állami Számvevőszéknek hívják, akkor bizony visszaélésszerűen igényli ezeket az adatokat, amelyeket épp emiatt nem is kell a rendelkezésére bocsátani. Kényelmes megoldás ez annak kivédésére, ha valaki a földügyekbe, az állami megrendelésekbe, vagy éppen a dohánytermékek árusítására feljogosító koncessziós jogok kiosztásának mikéntjébe szeretné beleásni magát.